Nä, har faktiskt inte sett den där tråden. Tog och läste den nyss. Det som förvirrade mig mest vart just faktumet att det
inte är något signalljus vid (1) där bilen står utom just väjningsplikt så tänkte att det kanske vart annorlunda då.
Så det är alltså bara väjningsplikt och svängningsregeln som gäller? För det heldragna sträcket och den röda signalen är för den trafik som redan befinner sig på vägen jag svänger in på.
Snacka om att göra det mer komplicerat än vad det troligtvis är
. Jag försöker alltid förstå ”varför” man gjort som man gjort... så tänker, vad är då anledningen till att man satt ett heldraget sträck just innan övergångsstället? Det finns ju redan ett där man måste stanna om det är rött för de på (2) vägen långt innan övergångsstället. Det ger ju lite signalen till den som gör att man absolut inte får köra/överträda den heldragna linjen om det är rött oavsett.
Tack för svar!
Haha ja, jag försöker också förstå logiken bakom varje grej som folk sätter upp som du säger men jag kan tyvärr inte komma på rak arm säga varför de satte dit just det där tjocka vägmarkeringen 2 cm ifrån trafikljuset här och sedan en till 15 meter ifrån?
Min gissning är att det här skett trafikolyckor här tidigare där någon kört på en cyklist vid vänstersväng.
Eller
Så har de satt dit vägmarkeringen av uppmaningen av polishuset som ligger precis bredvid.
Jag vet inte hur mycket inflytande ett polishus kan ha på trafikverket men det är någonting som är speciellt med just den här korsningen att man behöver förstärka den med extra vägmärke.
Om den personen har rätt i den andra tråden så ska vänstersvängare stanna vid rött när det finns vägmarkering precis under ljuset.
Om inte så kan han / hon köra om det inte kommer någon korsande cyklist - trots röd signal.
Riktigt strulig regel det där. Står inte ens i själva körkortsboken från STR...