Min tredje uppkörning den här veckan... Vad bör jag tänka på?
Första uppkörningen kuggades jag på grund av manövreringen. Han sa bland annat att jag hade för mycket fokus i bilen och att jag hade kunnat missa fotgängare vilket jag inte förstod vad han menade för jag hade verkligen stenkoll på fotgängare och andra bilar.
Andra uppkörningen gick mycket bättre fast hon jag körde upp med sa att jag svänger på ratten försent så jag hamnar för långt ut vilket var en stor trafikrisk? Jag tror jag har blivit bättre på det. Ja också gjorde jag ett slarvfel under parkeringen - jag glömde sätta i parkeringsbromsen så hon fick hålla ned bromsen.
Det är så att jag har en rätt så kass handledare också. Han säger ingenting överhuvudtaget och brukar dessutom alltid säga ”sväng in här” alldeles brevid korsningar så jag måste svänga jättesnabbt och snävt även fast jag alltid ber honom säga till mycket tidigare, samma i cirkulationsplatser ibland säger han ”sväng höger här” fast jag redan ligger i vänster körfält och tänkte svänga vänster. Det är väldigt frustrerande. Dessutom när jag talar om för honom vad dom sagt till mig att jag gör fel så säger han att han inte märkt det och inte vet hur man gör osv. Men jag har försökt göra mitt bästa själv och kolla på youtubevideor. Är ganska nervös, inte lika mycket som förut det känns som allt flyter på mycket bättre nu när jag kör men jag kommer ju köra upp med en helt ny bil deras bilar funkar ju inte likadant.
2 frågor:
1) Kör du privat eller kör du med körskola? Handledare, är det trafiklärare eller är det privatperson?
2) Kör du upp som manuellt eller automat?
Ta någon lektion på trafikskola
Öva på de moment du kuggade på. Exempelvis manövrering med allt vad det innebär.
Ta ett antal körlektioner, annars kmr du troligtvis fortsätta kugga på spegelrutiner, missad handbroms vid parkering etc. Framför allt om din handledare är kass som du själv beskriver.
En kass handledare är fortfarande tid bakom ratten
Kolla på samtliga ”Ta körkort” videos på youtube. Där har du i princip alla moment korrekt utförda med bra förklaring av en trafiklärare. Jag gjorde själv på det sättet och lärde mig massa själv, saker som min handledare inte hade någon aning om.
Det låter som att du kanske inte har kört bil så jättelänge. Veta när man ska svänga och sånt det sitter ju som i ryggmärgen efter något år av körning. Jag övningskörde i 2 år innan jag tog körkortet
Jag har uppkörning den här veckan. Finns ingen tid för lektion på trafikskolan. Har inte ekonomin heller
Jag har övningskört i 2 år
Har du råd att fortsätta kugga? Hoppas att det går vägen denna gång iaf. Lycka till!
Nej egentligen har jag inte råd med det...
En fråga. Är det bättre att bara ta det som det kommer? för dom två gångerna innan förberedde jag mig in i detalj dagen innan och försökte räkna ut vilka vägar jag kunde få ta och och kolla upp på google maps osv men känns som det bara gjorde mig stressad och var rätt onödigt.
Senaste foruminläggen
Rubrik