Hej alla! Gjorde körprov (manuell bil) kl 11.30 en måndag nu i februari, i Örebro och blev godkänd. Detta var min andra uppkörning, så tänkte dela med mig lite av min upplevelse av de båda körningarna. Har inte tagit några körlektioner utan kört med handledare sen mitten av sommaren förra året - har dock kört automat innan men haft 3 års uppehåll pga universitetet, så nu har det dags för manuell körning.
Första uppkörningen var kl 13 i slutet av oktober 2020. Det gick sådär bilen (Volvo V60) kändes väldigt ovan och jag var nog inte helt redo. Säkerhetskontrollen var styrservo, bromsservo och tutan. Rutt var från Trafikverket till vänster, sedan rakt igenom stora rondellen mot E18 Göteborg/Oslo, upp på motorvägen. Lite hackigt att komma igång och vänja sig med bilen (har bara kört äldre bilar innan). Sedan bad han mig att ta avfart mot universitetet (avfart 111). Mot Aspholmen, där överskred jag en heldragen linje i samband med vänstersväng då jag la mig i höger fil direkt. Fick motorstopp vid trafiklyse en gång.
Från Aspholmen ut på Södra infartsleden mot stan genom rondellen nära McDonalds, observera att det går från 70 till 50 km/h närmre stan! Därifrån sa han höger/vänster i god tid och kom upp på Drottninggatan där stopplikt finns. Här skulle jag svänga vänster och bilen tvärsöver stod bara stilla, blinkade inte så efter några sekunder körde jag på. Tror att jag borde ha väntat längre. Därifrån fick jag göra köra rakt fram för att parkering bredvid en bil. Sedan mot Conventum, vänster i korsningen ner mot Hertig Karls Allé. Här missade jag att svänga av mot Rosta när han sa det pga fegade med körfältsbyte. Sedan vänster och förbi Karl-Johanskolan och ut på motorvägen mot Stockholm. Här gjorde jag mitt största misstag: missade att påfarten jag åkte på hade väjningsplikt och inspektören fick ingripa när bilar från vänster under bron kom... Där och då visste jag att jag kuggat. Sen tillbaka och ja, kuggad. Helt befogat! Körde kring 35 min.
Helgen innan andra uppkörningen hyrde jag och min handledare en bil från OKQ8 (som man får övningsköra med) för att vänja mig med en nyare bil. Var väldigt värdefullt för mig att förstå växlingen med en nyare bil, växlingen har jag haft svårt med sen början.
Andra uppkörningen kändes mycket bättre rent instinktivt när jag satte mig i bilen. Inspektören var trevlig och vi småpratade lite. Ingen säkerhetskontroll, samma bilmodell dock vilket var skönt. Åkte ut från baksidan av byggnaden, sedan en sväng runt området. Sedan likadant som första uppkörningen, fram till Aspholmen. Där fick jag backparkera på valfri plats på en företagsparkering. På väg mot Aspholmen på motorvägen glömde lägga i 6an, nämnde det snabbt men det var inte nån big deal. Dessutom kom jag nog inte över 80-85 eftersom jag ville hålla bra avstånd. Från parkeringen mot Södra station och sedan vänster mot Hertig Karls allé och sedan höger till Nobelgatan, fram till korsningen vid Rättscentrum och sedan vänster. Inspektören frågade efter korsningen om jag hittade tillbaka till Trafikverket och det gjorde jag ju, många timmar som jag cirkulerat kring där. Väl framme frågade han hur det kändes, jag svarade att det var bättre än förra gången, han sa att det borde det göra och visade på läsplattan att jag var godkänd Yay! Körde kring 30 min.
Mina tips:
1.Titta på trafikverkets ”Sveriges vägar på karta” och välj hastighetsgränser i menyn. Då får man en tydligt bild av hur stan fungerar och sånt man kanske missar när man kör.
2. Ta det lugnt och sakta in ordentligt eller stanna vid väjningsplikter. Kör inte ut framför bilar om du saktar ner dem, dvs hindrar. Titta tydligt vid järnvägskorsningar!
3. Övningskör runt trafikverket och följ olika mål via skyltarna från Trafikverket.
4. Titta på ”mock driving test” och svenska trafikskolors videor på Youtube.
5. Om du blir stressad av vissa ställen/manövrar, undvik inte dessa utan öva tills det blir avdramatiserat.
Lycka till alla ni och ha det gott!