Start > Körkortsforum > Uppkörning underkänt i Farsta

Uppkörning underkänt i Farsta

Gäst 2021-02-09 17:06 ! Citera #
Hejsan allihopa tänkte att jag ville dela med mig min upplevelse i Farsta och hur det gick för mig. Jag hade uppkörning i Farsta den 9 februari 2021 och var väldigt redo för uppkörningen. Hade tränat min körning i några månader både med handledare och hos en trafikskola och kände mig väldigt redo.

När jag kom till Farsta var jag nervös men var ändå väldigt taggad på att ta körkortet och mitt hjärta sa till mig att jag var skit duktig och att jag bara behövde fokusera.

Efter att jag väntat ett tag kom min inspektör NG som jag kallar han och efter att vi pratat angående vad jag blir bedömd på och grejer så gick vi ut till bilen

Under körningen var jag inte så nervös längre och det kändes väldigt bra när jag körde. NG gav mig tydliga anvisningar vart jag skulle åka och följde allt han sa. Efter att vi kört ett tag tog han in mig till ett villa område som var väldigt tajt och som man vet är hastigheten 30 km/h i villaområden men eftersom detta villa område hade skymda korsningar och det var halt så körde jag hälften av Max hastighet alltså runt 15 km/h och var redo om någon skulle komma ut från någon av korsningarna.

Efter att jag passerat två korsningar i samma fart sa inspektören att jag behövde sänka farten och förstod inte att jag behövde sänka mer en vad jag redan gjort men gjorde som han sa.

När jag kom tillbaka till Trafikverket fick jag mitt besked att jag blivit underkänd pågrund av att jag inte kan se risker och att jag körde för snabbt i villa området när jag väl sänkte farten eftersom jag visste att hastighetsanpassning var det som krävdes plus att jag även tittade åt höger ifall någon skulle komma ut från korsningarna

För att påpeka var detta även mitt enda fel i körningen och tycker endå man ska göra en helhetsbedömning som de säger och att inspektörerna håller sitt ord.
Gäst 2021-02-09 19:58 ! Citera #
Dom suger i farsta, kör upp i södertälje istället. Blev kuggad i farsta och 10 dagar senare godkänd i södertälje
Gäst2 2021-02-09 21:19 ! Citera #
Vilket villaområde var det? Kommer du ihåg vad stället heter?
Gäst 2021-02-09 21:21 ! Citera #
Jag kommer ihåg att det var ett villa område vid Bagarmossen
Gäst2 2021-02-09 21:36 ! Citera #
Gäst 2021-02-09
Jag kommer ihåg att det var ett villa område vid Bagarmossen
Jaha, men då måste det vara Gamla Enskede (klassiska stället där de brukar ta dit folk om de vill testa riskbedömning av villaområde).

Google map-länk om du känner igen området:

23 Källvägen
https://maps.app.goo.gl/2t6GbTLLjwzUzNqp8

Fast här kan det bli riiiiiktigt långsamt bara så du vet.

Kan bli nästan krypkörning på runt 7km/h vid korsning där det är dålig sikt eftersom man annars måste tvärnita ordentligt för att kunna hinna stanna innan korsningen för att väja för högerregel.

Men jag vet tyvärr inte exakt vilken korsning du körde genom så svårt att säga.

Mitt tips är att köra upp i Södertälje istället. Farsta, Globen, Skarpnäcks, etc är typ bland de svåraste ställen i Sverige att köra på.

Och då ska vi inte snacka om Hammarby Sjöstad men inte ofta de tar dig dit - teoretiskt så är det möjligt att nå dit inom 20 - 30 min.
Gäst 2021-02-10 09:21 ! Citera #
Hej - jag övade också i dessa områden och min körlärare var stenhård på att i såna här områden och det är skymd sikt ska man stanna innan korsningen och titta ordentligt och sen köra vidare - vet inte om så var fallet här - kanske inte räcker med att bara köra sakta - du ska stanna också vi korsning också.
För övrigt var han hård på att stanna föröverhuvud taget vid väljningsplikt och skymd sikt:)
Gäst 2021-02-10 10:34 ! Citera #
Vissa inspektörer är kriminella asså, Skit i det och boka en ny tid (om det finns) sen är det bara att hoppas på en annan inspektör framöver. Oftast försöker dom att byta inspektörer för att helhetsbilden ska bli så bra som möjligt!
Gäst 2021-02-10 14:04 ! Citera #
Du skulle kört så segt att du hade hunnit bromsa om ett barn på en pulka flög fram ;) Du sumpade det kompis! Bättre lycka nästa gång. mvh En som nyligen klarade det i Farsta :o
Gäst 2021-02-10 15:56 ! Citera #
Ville bara säga till alla att jag är godkänd nu och vill tacka alla som skrev
Gäst 2021-02-10 18:12 ! Citera #
För de som undrar körde jag upp i Linköping och rekommenderar Linköping starkt för den som ska ta körkort. Personligen jag att det var svårare i Linköping för det var väldigt mycket landsvägar och och mycket motorvägar men för er som duktiga på det rekommenderar jag Linköping.

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I dag 14:09
8
I går 20:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor