Start > Körkortsforum > Igensnöade skyltar

Igensnöade skyltar

Linnea 2021-02-08 09:06 ! Citera #
Hej alla!

Har uppkörning imorgon och är nervös inför att det är många skyltar just nu som är igensnöade och gör att man inte kan se vad det är för hastighet tex. Vet någon vad man ska göra då? Kan jag fråga läraren? För det går ju inte att bara anpassa sig till trafiken då många kör för snabbt.
André 2021-02-08 09:20 ! Citera #
Jag skulle börja med att prata med den som du skall köra med om just detta. Du kan exempelvis omöjligt veta på rak arm vilken hastighet det är i en stad du aldrig har varit i, oavsett hur länge man har haft sitt körkort, man måste veta vad som står på skylten.
Dock så kan du kolla upp vad det finns för hastighetsrekommendationer när man kör exempelvis inne i stan, ute på landsbygden osv. Samtidigt som det finns hastighetsskyltar så måste man även anpassa hastigheten efter väglaget och situationen.

Lycka till
Gäst 2021-02-08 09:24 ! Citera #
Kolla upp begreppet bashastigheter.
Eveline 2021-02-08 10:00 ! Citera #
Jag brukar försöka ta för vana att kolla i korsningar efter de 30-skyltarna som står på båda sidor av den vägen, då vet jag att min väg ligger på ungefär 40-50. Sedan hjälper det att kunna bashastigheter på olika vägar och i områden utantill, så kan du använda dig av miljön omkring om skylten är igensnöad. Oftast kan man nästan se igenom vilken hastighet det är där många har kört. Lycka till! :)
D 2021-02-08 21:40 ! Citera #
När jag skulle köra upp i januari så sa inspektören självmant att ifall det är några igensnöade skyltar som inte går att se så var det helt okej att fråga henne. Möjligtvis föreslår din inspektör detta också annars vet jag inte riktigt, vet inte om hon var ”unik” eller om det är en grej inom deras jobb! Var nämligen orolig över samma sak så fattar din tanke.
Gäst 2021-02-13 09:07 ! Citera #
Fråga inspektören! Sen är det inte säkert att den väljer att svara, men fråga får du alltid göra! Och om förarprövaren inte väljer att svara då har det antagligen funnits en TYDLIG skylt om hastigheten eller om du kommer fram till två nya skyltar så vill den att du kör enligt bashastigheten

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo