Start > Körkortsforum > Ingripande förekommit

Ingripande förekommit

Josef 2021-02-02 10:22 ! Citera #
Blev kuggad på uppkörningen idag. Provinspektören sa att jag körde bra och hade bra uppsikt i trafiken men sa att jag körde för långsamt på motorvägen. Körde 90 på 100 och han sa att allt annat va bra. Men mer än så han inte och han sa att jag skulle vänta på protokoll och på det står det att ingripande förekommit när han inte har gjort det. Och jag vet att man inte behöver köra fläckfritt för att få körkortet men att det ska vara trafiksäkert men han behöver ej skriva något som inte stämmer. Vad ska jag göra känns hopplöst ;(
Gäst 2021-02-02 10:31 ! Citera #
Om du kör alltför långsamt på motorvägen kan det störa andra trafikanter.
Antagligen var omständigheterna sådana att 100 km/h var en rimlig hastighet att följa.

Hans ingripande var att han ansåg att det gick alltför långsamt, men han valde att inte gasa med sin pedal då det kunde inneburit en risk. Risken hade då varit att du hade ställt dig på bromsen, och situationen hade snabbt förvärrats.

Tänk på att förarprovet inte är en vanlig situation, du ska köra efter regler och din (begränsade) förmåga.
Att köra alltför långsamt tyder på att du läser in faror som inte finns i den aktuella situationen.

Jämför med att bromsa ner till noll i en korsning med fullgod sikt och inga gående som ska korsa.
Gäst 2021-02-02 10:34 ! Citera #
Och hopplöst är det för fn inte.
Du kommer att fixa detta nåsta gång.
Josef 2021-02-02 10:42 ! Citera #
Gäst 2021-02-02
Om du kör alltför långsamt på motorvägen kan det störa andra trafikanter.
Antagligen var omständigheterna sådana att 100 km/h var en rimlig hastighet att följa.

Hans ingripande var att han ansåg att det gick alltför långsamt, men han valde att inte gasa med sin pedal då det kunde inneburit en risk. Risken hade då varit att du hade ställt dig på bromsen, och situationen hade snabbt förvärrats.

Tänk på att förarprovet inte är en vanlig situation, du ska köra efter regler och din (begränsade) förmåga.
Att köra alltför långsamt tyder på att du läser in faror som inte finns i den aktuella situationen.

Jämför med att bromsa ner till noll i en korsning med fullgod sikt och inga gående som ska korsa.
Anledningen till att jag körde 90 var för att för han sa åt mig att köra av på nästa avfart redan innan jag hunnit köra på motorvägen så tänkte inte det var så nödvändigt att köra 100 tänkte anpassa farten och hålla mig till höger. Detta i åtanke att det fann seriöst inga bilar bakom mig men några framför
Gäst 2021-02-02 10:46 ! Citera #
Det finns missförstånd här att man måste alltid köra ”lite långsammare” nu när det är snön och vinterväglag men så är det ju tyvärr inte alltid.

Jag vet hur det känns.

Man är nervös och man ser att vintern är här och tänker: Äntligen kan jag få lov att köra ”lite långsammare” lagligt och jag har en ursäkt för det.

Men tyvärr tittar provförrättaren på själva SITUATIONEN och inte bara på dagens väderprognos.

De är väldigt noga med att om det är fritt av trafik på vägarna och det är inte blankt så ska man kunna komma upp till rekommenderade hastigheten.

Annars finns det risk att du visar honom att du inte kan anpassa dig till situationer. Just därför är det bra att köra långsamt när det faktiskt behövs och när du har chansen, öka på så du kommer upp i hastighet bara för att visa inspektören att du vet hur man anpassar sig efter situationerna.

Men nog är det så att vissa inspektörer är petigare än andra, det kan man tyvärr inte komma ifrån. De är också bara människor.
Gäst 2021-02-04 15:39 ! Citera #
Vill du dela med dig om vad som står i ditt protokoll?

Identifiera risker som grundorsak?

Konsekvens
Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder?
Gäst 2021-02-04 17:38 ! Citera #
Låter ju som påhitt. Det är ju fullt lagligt att köra i 90 på en motorväg. :| Sen finns det ju situationer där man kanske måste köra snabbare t.ex på en påfart om bilarna på motorvägen ligger i 100+

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor