Start > Körkortsforum > Vad gäller vid vägren?

Vad gäller vid vägren?

hejsa 2021-01-03 23:32 ! Citera #
Jag har läst att vägrenen är ”avsedd för gående, cyklar och mopeder”. Men det står inte när detta gäller så jag antar att det gäller för alla vägrenar oavsätt hastighet och linje?

Det jag har svårast för mig är vad som gäller för bilar (eller fordon på en körbana om man ska vara exakt). Jag fattar att i en nödsituation ska man använda sig av vägrenen oavsett vilken men annars kan jag inget.

Får man stanna, parkera, släppa av/på passagerare vid en vägren?

Det finns massor med olika vägrenar.
Sträckad och heldragen vägren (gäller samma sak här?)
Motorväg-vägren. Vad heter vägren som inte är en motorväg, finns det flera?

Tackar! Ska väldigt snart ha teori-prov har ni andra tips (om annat) skriv gärna!
Alicia 2021-01-03 23:47 ! Citera #
Hej! Jag föratår att det kan vara klurligt, jag håller med när du radade upp allting sådär. Låt mig försöka hjälpa dig. Det stämmer att gående och cyklister kan använda vägreren. Detta råder på alla vägar, främst inom tättbebyggd men också på landsvägar. På motoväg är det förbdjudet med gående och cyklister. Anledningen varför teorin säger att väggrenen används av dessa är eftersom man inte ska köra där i ex mörker ifall det går någon där. På teorin kan jag med säkerhet säga att ingen skulle fråga på vilka vägar gående och cyklister är tillåtna, men kolla här

Tillåtet med cyklister och gående på väggrenen
- Tättebebyggt
- Landsväg
- Övriga vägar, ex privata

Förbjudet
- Motorväg

Angående att man får stanna vid vägrrenen, du får alltid stanna vid vägrenen om det råder fara eller att du får motorstopp etc. I stan kan du också stanna vid väggrenen och släppa av någon OM DET ÄR LÄMPLIGT, tänk själv om det är en 60-väg så kan du inte stanna hur som helst...
Om det däremot kommer en fråga på teorin som frågar ”får du stanna och släppa av passagerare här?” så gäller eventuella skyltar, markeringar, och förbud som visas på bilden. Jag vet att du klarar detta galant! :lol:

Mvh Alicia
hejsa 2021-01-05 22:40 ! Citera #
Nu vet jag inte ifall du ser detta men tack så mycket för hjälpen och motivationen!

Tyvär så kom inte denna fråga om vägrenen på provet det är bra att kunna ändå!
Ville säga till dig att du hade rätt. Jag klarade provet med 59 poäng. Jag kände mig oförberedd innan, imorse hade jag gjord ett test prov och fick endast 40 rätt, detta prov kändes enklare men det kan varit så att jag hade tur med mitt prov. Kännslan när man tröck på lämna in och behövde vänta i ca 6 sec för att resultaten skulle beräknas är svår att beskriva.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo