Start > Körkortsforum > Vad gäller här, högerregeln? U…

Vad gäller här, högerregeln? Utfartsregeln?

anonym 2020-10-08 23:38 ! Citera #
Jag undrar vad som gäller på denna väg. Finns en stor sannolikhet att jag kör här på uppkörningen. Min fråga är om de som kommer från ’’villaområdet’’ ska anpassa sig enligt utfartsregeln, eller om jag som kör på den ’’större’’ vägen ska anpassa mig enligt högerregeln. Det jag undrar över är om detta räknas som en utfart med tanke på området med villor, och att de ansluter sig till vägen som jag kör på (den större vägen, även fast detta inte har någon betydelse). Det är även en gång och cykelbana men den upphör ’’tillfälligt’’ på vägen och fortsätter sedan igen, är det något man ska tänka på angående det? Finns så många funderingar just här. Det framkommer inga skyltar förutom 30-skylten, alltså bör högerregeln gälla om inte detta är en utfart?

https://www.google.com/maps/@59.1460008,15.1312923,3a,75y,184.32h,76.36t/data=!3m6!1e1!3m4!1sSQuVeTjruho5Y3ysxrHvrQ!2e0!7i13312!8i6656
Gäst 2020-10-09 09:18 ! Citera #
Det är högerregeln som gäller där, finns inte något annat som tyder på utfartsregeln, finns inga skyltar som talar om något eller vägmarkering + ett tips är om du ser en gatuskylt in på vägen du ska köra in på så är det högerregel som gäller.
C O L D 2021-01-10 00:19 ! Citera #
Eftersom att det är en cykelbana som bilen ska passera och bilen har väjningsplikt mot cyklister och gående så gäller utfartsregeln. 21-23§§ finns mer att läsa.
Gäst 2021-02-04 20:01 ! Citera #
Jag hade dömt det som utfartsregeln, att det är en gång/cykelbanan som fortsätter och korsar vägen är inte supertydligt men ja.. svårt
Gäst 2021-02-04 20:03 ! Citera #
Du får hänvisa trafikförordningen 3 kap ;) kan ju börja slå i fofen eller nån i annan balk ^^
Warm 2021-02-05 10:51 ! Citera #
C O L D 2021-01-10
Eftersom att det är en cykelbana som bilen ska passera och bilen har väjningsplikt mot cyklister och gående så gäller utfartsregeln. 21-23§§ finns mer att läsa.
Det ser ut som att cykelbanan bryts. För att det som du säger ska gälla, krävs det att cykelbanan tydligt fortsätter obrutet över bilvägen. T.ex. genom att cykelbanan har samma nivå, men bilarna måste köra upp på ett gupp.

Enligt min uppfattning gäller alltså högerregeln där.

Lite fördjupning:

Om en bilist kör upp och korsar en cykelbana så har den väjningsplikt. Det regleras i Trafikförordningen (3 kap 59§):

På cykelbanor skall cyklande och förare av moped klass II lämnas företräde av andra fordonsförare.

Det här kan vara knepigt i de många fall som kommuner och väghållare inte gjort det tydligt vilken väg det är som korsar vilken. Man brukar prata om att cykelbanan ska vara ”obruten”, men exakt vad det är är det ingen som riktigt vet (Läs mer i den här pdf’en från Trafikverket eller i den här från Sveriges Kommuner och landsting)

www.cyklistbloggen.se/den-ultimata-guiden-till-vem-som-har-vajningsplikt/

Kolla särskilt på bilden under punkt 8.
Björn He 2021-02-08 16:25 ! Citera #
Man har ju i regel väjningsplikt mot trafik ute på körbanan enligt s.k. utfartsregeln bl.a. när man är på väg ut på en körbana från en väg som vid utfarten på körbanan är upphöjd till en korsande gångbana eller cykelbana. Men i den trafiksituation som redovisas här kan jag se att det EJ rör sig om en korsande gång- eller cykelbana, utan det är tvärtom ett ”omarkerat övergångsställe” och en ”omarkerad cykelöverfart”. Så i detta fall är det högerregeln.

När ett fordons kurs korsar något annat fordons kurs så gäller ju i regel väjningsplikt mot det fordon som närmar sig högerifrån, utom i vissa undantagsfall som på huvudled och i cirkulationsplats.
JM 2021-02-08 17:48 ! Citera #
+1 Björn, delar helt uppfattningen.
KankaPanka 2021-03-10 19:34 ! Citera #
Här skulle jag ta det försiktigt när jag körde ut med tanke på de olika buden.
Gäst 2021-03-10 20:10 ! Citera #
Solklart ”Högerregeln”! Det är inte en korsande gång eller cykelbana och det syns tydligt hur vägen är asfalterad

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest