Start > Körkortsforum > Motorväg och omkörning

Motorväg och omkörning

Undrande förare 2020-09-22 15:46 ! Citera #
Hej,

Jag har en fråga om motorväg. Om det är i princip tomt på motorvägen och det finns en bil med husvagnssläp som kör ca 80km/h i motorvägen när hastighetsbegränsningen är 100, kan man låta bli att köra om eller måste man?
Gäst 2020-09-22 17:04 ! Citera #
Kan säga så att jaghar hört detta men vet ej om det är rätt hmm om det är uppkörning är det tomt på motorvägen kör om eftersom man kan bli kuggad på grund av att man ej vågat att köra om. Vet ej om det måste
Bim 2020-09-22 17:08 ! Citera #
Jag klarade uppkörningen förra veckan, då hände en sån här grej!
En lastbil åkte in framför mig på påfarten och låg i typ 50 hela påfarten (skitläskigt!) Men jag HÖLL AVSTÅND först istället för att försöka hetsa den med acceleration..., sen när vi väl kommit ut på motorvägen kom lastbilen upp i kanske 75-80. Jag väntade tills de andra på motorvägen var färdiga med att köra om oss, sen gjorde jag min omkörning i lugn och ro och gick tillbaka in framför lastbilen. Fick beröm! Meeen, kanske annorlunda om man redan ligger på motorväg.

Jag frågade min körlärare, han sa att det viktigaste med omkörning på motorväg är att man tar ett MOTIVERAT BESLUT som man själv tycker är rimligt. Kan du motivera omkärningen på ett vettigt sätt ska det vara lungt ! Lycka till!!
Undrande förare 2020-09-22 18:55 ! Citera #
Tack Bim!

Hade nämligen uppkörningen idag och fick rätt på alla moment förutom omkörning då jag svajjade lite för mycket i omkörningen, föraren fick ingripa. Jag ville verkligen inte köra om, det var ju tomt på motorvägen. Men blev så osäker om jag skulle bli kuggad även om jag inte skulle köra om då jag skulle hålla för låg hastighet. Nåja...
Bim 2020-09-22 21:13 ! Citera #
Undrande förare 2020-09-22
Tack Bim!

Hade nämligen uppkörningen idag och fick rätt på alla moment förutom omkörning då jag svajjade lite för mycket i omkörningen, föraren fick ingripa. Jag ville verkligen inte köra om, det var ju tomt på motorvägen. Men blev så osäker om jag skulle bli kuggad även om jag inte skulle köra om då jag skulle hålla för låg hastighet. Nåja...
Jag förstår, vad segt, blev du kuggad då? Det har väl hänt i princip alla i det här forumet ioförsig :) om du fick rätt på allt annat kommer det säkert gå som en dans nästa gång!
Undrande förare 2020-09-23 09:30 ! Citera #
Ja, tyvärr :| Kommer gå bättre nästa gång!

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo