Start > Körkortsforum > Väggrennen

Väggrennen

Gäst 2020-08-31 10:54 ! Citera #
Hej jag undrar om måste använda väggrenen vid högersväng på landsväg om man INTE har bil bakom sig enligt min trafiklärare så måste man alltid använda den men jag är sj osäker om detta stämmer om någon har ett bättre svar eller så kommentera snälla.
Gäst 2020-08-31 11:05 ! Citera #
Gäst 2020-08-31
Hej jag undrar om måste använda väggrenen vid högersväng på landsväg om man INTE har bil bakom sig enligt min trafiklärare så måste man alltid använda den men jag är sj osäker om detta stämmer om någon har ett bättre svar eller så kommentera snälla.
Du måste inte använda vägrenen vid högersväng på landsväg, men däremot kan du göra det för att underlätta för bakomvarande trafik. I teorin står det att man kan använda vägrenen som en avfartssträcka innan högersväng på landsväg. Så med andra ord är det tillåtet men det är inget måste. Hoppas att jag kunde hjälpa till :)
Gäst 2020-08-31 11:24 ! Citera #
Okej det var ett bra svar tycker jag lättare o förstå sig på det med, men om jag inte använder väggrenen på uppkörning kan man bli kuggad för det och om man ej har bil bakom sig? Har nu på fredag och är så nervös på att göra bprt mig o inte klara uppkörningen.
Gäst 2020-08-31 11:49 ! Citera #
Om det underlättar och är möjligt så ja varför inte? Men det borde nog vara ditt minsta bekymmer inför uppkörningen.
Gäst 2020-08-31 11:51 ! Citera #
Gäst 2020-08-31
Okej det var ett bra svar tycker jag lättare o förstå sig på det med, men om jag inte använder väggrenen på uppkörning kan man bli kuggad för det och om man ej har bil bakom sig? Har nu på fredag och är så nervös på att göra bprt mig o inte klara uppkörningen.
Nej tror inte du kan bli kuggad på det då det inte är ett måste :) Uppkörningen är enklare än vad man tror, försök bara att inte vara nervös för min nervositet + att jag var ovan vid bilen gjorde så jag tabba mig helt. Du ska bara köra i 30 min ca, det kommer gå snabbt :)
Förarprövaren 2020-08-31 15:51 ! Citera #
”Okej det var ett bra svar tycker jag lättare o förstå sig på det med, men om jag inte använder väggrenen på uppkörning kan man bli kuggad för det och om man ej har bil bakom sig? Har nu på fredag och är så nervös på att göra bprt mig o inte klara uppkörningen.”

Svar ja, din körning kan bli underkänd om du inte använder vägrenen vid högersväng. Skälet till det är att du ska se till att du utgör minsta möjliga hinder för bakomvarande trafik. Du visar då otillräcklig förståelse för situationen.

Samspel, förutse och bedöma, beteende.

www.uppkorningblog.com

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo