Start > Körkortsforum > Vänduppgift på körprovet

Vänduppgift på körprovet

Förarprövaren 2020-08-06 08:26 ! Citera #
Hej!

Jag skulle vilja fråga er som nyligen gjort en uppkörning eller som snart ska göra en om ni under pågående körning blir ombedda att vända och om den uppgiften ges/gavs i hög hastighet på t.ex. landsväg eller liknande.

För en tid sedan had jag kontakt med Jessica C, kvalitetsansvarig på Trafikverket Förarprov, där jag argumenterade för att en beordrad vändning under färd i hör hastighet är emot Trafikverkets egna instruktioner för vad en vändning är och hur den ska användas. Jag vill gärna veta om något hänt eller om alla fortsätter som förut.

Min egen historia, i korta drag, är denna:
När jag började som trafikinspektör på Trafikverket Förarprov 2008, så gjorde alla dessa beordrade vändning under höga hastigheter. Därför gjorde även jag det, men efter en tid slutade jag då jag insåg att en vändning är ett test på förarens manövreringsförmåga och inte dennes förmåga att planera (erkänner att viss planering krävs för att kunna göra en vändning, men inte i 80-100 km/h på en okänd landsväg).

Har du någon egen erfarenhet av detta får du gärna beskriva den för mig.

Tack!

Rune Wåhlin f.d. trafikinspektör
www.uppkorningblog.com

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov