Rutiner - titta över axeln när?
Det där e så sjukt egentligen för jag känner att jag måste kolla en gång till innan jag svänger, altså efter att jag blinkat så kollar jag en extra gång för att va 100 % säker! Hoppas man inte kan kugga på något sådant!
Hur lång tid tar det för dig att genomföra hela manövern och hur mycket hinner trafiksituationen förändras?
Som någon annan skrev här så blir det ju till en liten rutin som sitter i ryggmärgen och du har precis konstaterat fritt fram samt petat i blinkers.
Jag vågar nästan aldrig kolla över axeln, det känns som hela bilen ska svänga över på fel väg! Bilen svänger alltid lite så fort jag vrider huvudet. hur skulle det då gå om jag vände på huvudet helt!? xD men det är bara att träna på!
När jag kör så tittar jag en gång innan jag blinkar och sedan en gång när jag väl svänger för att vara 100% säker på att ingen kommer i den döda vinkeln.
Jag bruka köra som du först skrev, inre, yttre, axeln sen signal. Funkar för mig!
Min trafiklärare säger att jag först ska kolla på inre, sedan på yttre och sist döda vinkeln innan man ger tecken.
Detta funkar väldigt bra och man missar aldrig en bil bakom. På så sätt hindrar/stör man dessutom inte trafiken heller.
Detta har du hel rätt i, Aida, min trafiklärare kräver mig även titta extra 2 eller 3 gånger från tiden jag ger tecken tills när jag redan kommit till den korsande vägen. Anledning är att man inte ska missa någon cyclist eller gående som plötsligt går ner från kanten till gatan.
Ta som vana att alltid kolla dödavinkeln när du ska svänga. Du kan aldrig kolla speglarna och dödavinkeln för ofta. Som en tidigare skribent ovan sade så kolla inre, yttre (svänger du vänster kollar du vänstra spegeln, höger högra spegeln), döda vinkeln sedan ge tecken på att du ska svänga sen gör du om proceduren innan du svänger.
Ett smart sätt att komma ihåg i vilken ordning man ska göra allt i är en lite ramsa jag fått lära mig, ”blicken,pilen,filen”
Lycka till! =D
Från hur jag har uppfattat det hela så ska man först titta i den inre backspegeln för att få en snabb överblick om vilka bilar man har bakom sig. Efter det ska man kolla i yttre backspegeln och döda vinkeln på den sida man ska svänga av mot. Därefter kan man sätta på blinkers och svänga om man ser att det är fritt fram på den nya vägen.
När man svänger av mot en motorväg med accelerationsfält så kan man blinka innan man kollat i speglarna för att visa medtrafikanterna att man vill ut, i god tid. Man ska däremot inte svänga förrän man ser att det går utan risker. För att göra det så smidigt som möjligt, ska man anpassa farten efter den trafikerade väg man ska köra in på. Hoppas att det förklarade din fråga lite enklare
Har fått lära mig alternativ 2, låter mycket bättre i mina öron också vem vet om det kommer en fartdåre medans du blinkar?
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget