Start > Körkortsforum > Rutiner - titta över axeln när…

Rutiner - titta över axeln när?

Gäst 2010-04-22 11:43 ! Citera #
Hej!

Jag har fått lära mig att titta så här:
Inre backspegeln - yttre backspegeln - titta snabbt över axeln (döda vinkeln) och sedan ge tecken (vid sväng el körfältsbyte).

Har någonstans hört att man ska titta i inre och yttre backspegel först, ge tecken och DÄREFTER titta över axeln precis innan man svänger/byter körfält.

När jag tänker på det verkar det andra alternativet ganska logiskt...

Skulle gärna vilja höra vad andra har lärt sig/hur ni gör!

Tack på förhand!
Gäst 2010-04-22 17:22 ! Citera #
När jag kör så tittar jag en gång innan jag blinkar och sedan en gång när jag väl svänger för att vara 100% säker på att ingen kommer i den döda vinkeln.
Ssarisen 2010-04-24 22:49 ! Citera #
Regeln 1,2,3 har jag lärt mig att följa slaviskt. Dvs först innerbackspegel, sedan yttre och sist över axeln.
Gäst 2010-04-29 14:55 ! Citera #
Rutinerna är yttre spegel, inre backspegel, döda vinkeln och blinkers, när du gör det se till att inte ta på dig mycket tid utan man gör det som om det ”sitter i ryggmärgen” du ska ta det som ett rutin, se till att också dra till bilbältet så att du kan försäkra dig att den är säker, för många struntar i den här reglen, men den är viktig, för i många bilar så brukar inte bilbältet låsa sig och det kan leda till att man skadar sig.
Gäst 2010-05-03 09:56 ! Citera #
Intressant, jag vet inte riktigt vad som är rätt. Men å andra sidan kanske både och funkar?
Gäst 2010-05-03 09:57 ! Citera #
Jag hade en period då jag kollade över axeln och reste mig något samtidigt, vilket innebar att ratten rörde sig åt det håll jag reste mig åt...
Sofiipropp 2010-05-11 14:21 ! Citera #
Inre backspegel följt av yttre backspegel och sen vänder man sig och kollar döda vinkeln, EFTER det kan man blinka. Tanken är ju att man ska ha ’scannat’ hela vägbanan innan man blinkar. Sen brukar jag kolla en vända till innan jag väl svänger ut, mest för att känna mig helt säker, tror dock inte det är nödvändigt. Jag tror dock att när man är ovan vid att köra bil så är det bättre att vara extra försiktig och kolla mer än vad man kanske gör med några års erfarenhet.
Gäst 2010-06-01 12:45 ! Citera #
Jag brukar kolla när man byter fil och sånt :P
allleeex 2010-07-09 11:31 ! Citera #
Man ska alltid titta över axeln efter man har tittat i de andra speglarna, det är iallafall det jag har fått lära mig. Och alltid när man byter körfält eftersom man kan missa en hel lastbil tydligen. Hehe.
aida 2010-07-21 08:58 ! Citera #
Det där e så sjukt egentligen för jag känner att jag måste kolla en gång till innan jag svänger, altså efter att jag blinkat så kollar jag en extra gång för att va 100 % säker! Hoppas man inte kan kugga på något sådant!

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov