Start > Körkortsforum > Vändning på landsväg?

Vändning på landsväg?

Hmm 2020-06-19 19:01 ! Citera #
Det här med vändning på landsväg har jag väldigt svårt för, om jag t.ex. kör på en relativt trafikerad landsväg (70km/h) och ska vända. Hur gör jag detta på mest lämpliga sätt? Ska jag försöka åka in på en mindre väg och vända där? Hur ska jag sakta in till denna väg och till vilken hastighet, ska man bromsa tidigt/sent? Är det okej att stanna in så bakomvarande bilar också måste sakta ner?

När jag övat på detta är det ofta folk som ligger typ 10 meter bakom en och gör det svårt för en att sakta in, det gör att jag har ganska hög hastighet när jag kommer till svängen.
Gäst 2020-06-22 23:44 ! Citera #
Allt beror på hur mycket trafik det är samt om du har fri sikt. Med mycket trafik och vägen är smal så bakomvarande bilar ej kommer förbi trots att du ligger till höger för en högersväng ger du tecken i tid innan du börjar sakta ned. 70 km/h är ingen jättehög hastighet så det är bara att sakta in lagom långsamt samtidigt som du håller koll på bilen bakom och blinkar. Det gör inget att du drar ned hastigheten för bakomvarande bilar om du ska svänga, är det nödvändigt att göra det så är det så. Gäller bara att hålla koll på övrig trafik, vara tydlig med sina avsikter så kommer det fungera bra.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor