Placering i körfält??
Hade en lektion på trafikskolan och läraren nämnde min placering flera gånger, att jag ska lägga mig till så långt till höger som möjligt om jag svänger höger och vänster om jag svänger vänster osv. Varför gör man detta? Jag förstår att jag inte ska vara i vägen för annan trafik, men om jag ska svänga höger och ligger i mitt körfält under hela svängen så hindrar jag väl ingen? Är det meningen att jag ska lägga mig längst till höger så att någon bakom mig ska kunna lägga sig till vänster? Det är väl inte meningen att två bilar ska få plats i ett körfält?
Normalt sett så brukar jag ligga lite åt höger/mitten i mitt körfält när jag svänger höger men detta är tydligen inte rätt?
Skulle vara bra ifall någon skulle kunna förtydliga det här med ”placering”.
Har du inte betalat för att få en förklaring? Dyrt med lektioner utan att få veta varför?
Vid högersväng är det bra att vara så långt till höger som möjligt så en cykel eller annat inte kan smita förbi på insidan.
Andra trafikanter kan även köra förbi på motsatt sida.
Tänk att du har trafik bakom. Första bilen bakom ser säkert att du ger tecken och ämnar svänga till höger. Men trafiken längre bak ser det inte lika tydligt. Bakomvarande får lättare att planera sin körning, köra om, sakta in tidigare...Trafik kan också vänta på att få köra ut i korsningen du vill svänga i. Om då teckengivning och placering stämmer så blir samspelet bättre. Det blir lättare att läsa dina avsikter. Vissa tröttmössor glömmer att stänga av sin blinkers och fortsätter rakt fram i mitten av körfältet...Om den som vill svänga också med placering till höger tydligt visar var hen vill svänga underlättar det för alla...
Hade en lektion på trafikskolan och läraren nämnde min placering flera gånger, att jag ska lägga mig till så långt till höger som möjligt om jag svänger höger och vänster om jag svänger vänster osv. Varför gör man detta? Jag förstår att jag inte ska vara i vägen för annan trafik, men om jag ska svänga höger och ligger i mitt körfält under hela svängen så hindrar jag väl ingen? Är det meningen att jag ska lägga mig längst till höger så att någon bakom mig ska kunna lägga sig till vänster? Det är väl inte meningen att två bilar ska få plats i ett körfält?
Normalt sett så brukar jag ligga lite åt höger/mitten i mitt körfält när jag svänger höger men detta är tydligen inte rätt?
Skulle vara bra ifall någon skulle kunna förtydliga det här med ”placering”.
Fråga din lärare nästa lektion, vettja. Jag frågar ALLT jag kommer på. Jag betalar dyra pengar för lektionerna så jag vill ha så mycket valuta som möjligt för pengarna.
Jo tack för hjälpen, jag hade ju definitivt inte frågat om jag hade möjligheten. Har inte någon körlektion närmaste veckorna och missa det under senaste körlektionen. Tänkte att detta forum kanske kunde vara lämpligt att fråga och det skulle även kunna hjälpa andra som undrar samma sak. Men tyvärr finns det ju alltid folk som ska skriva saker som inte tillför något.
Tack till er som försökt hjälpa till iallafall.
Det handlar om att vara tydlig i trafiken, om du ligger till höger vid högersväng kan du sakta ned medan andra kör förbi dig på vänster sida och tvärtom vid vänstersväng. Ibland går det inte att köra förbi men man måste vara tydlig ändå med sina avsikter.
Att lägga bilen ann mot sidan du svänger är allmängiltigt och gäller även på mindre vägar. Allt för ofta ser man personer som tar ut svängarna ohemult mycket, det verkar vara extra vanligt hos personer som hat haft körkort ett bra tag. Det finns ingen vits med att göra en stor båge vid en liten sväng – tvärtom sparar du utrymme om du inte gör det.
Senaste foruminläggen
Rubrik