Start > Körkortsforum > Missade uppkörningen

Missade uppkörningen

Gäst 2017-06-30 21:10 ! Citera #
Du kuggade bara för att ditt misstag skapade en trafikfarlig situation. Annars får du göra små misstag.

Nu för att du kuggade har du förlorat din förstagångsprioritet. Det är dessutom den sämsta tiden på året att köra upp, för alla 18-åringar och andra som har sommarlov bokar alla tider.
Om du vill ha chans på tid får du konstant uppdatera sidan och även söka tider i andra orter.
Du tävlar med alla andra kuggare nu om tiderna.
Gäst 2017-06-30 22:23 ! Citera #
Skyll inte från din kuggning på inspektören, hon gjorde sitt jobb och bedömde dig efter hur DU körde...
Så den enda som du kan klanka ner på är dig själv..

Sedan har inte inspektören några som helst skyldigheter att göra en ”lägeskontroll” med dig efter att du har genomfört ett moment.. Sånt tas oftast alltid upp efter avslutad uppkörning!

Och gällande din kuggning så gjorde hon rätt i att kugga dig om du hade en bil alldeles för nära och att du då påbörjade din blinkning för sent, kör man på landsväg där hastigheterna är relativt höga så måste man signalera i god tid om vad man har tänkt att göra. Och tydligen började du blinka alldeles för sent... Då blir man kuggad helt enkelt...
Gäst 2017-07-01 02:52 ! Citera #
Angående kuggningen pga vänstersväng på landsväg

Det är en av farligaste svängarna i trafiken som du säkert vet, det är också därför den ska göras rätt.

Kommer du att komma lhåg detta till nästa uppkörning, och därefter när du fått körkort? Ja, då gjorde hon rätt, eller hur?

Ellet kommer du att inte komma ihåg detta efter kuggningen? Ja då gjorde hon ju definitvt rätt, eller hur?

Det enda sättet hon skulle kunna gjort fel, var att godkänna ett trafikfarligy beteende, vilket hon och förhoppningsvis även du nu kan se.

Förstår att det är surt att kugga, men vill DU dö i trafiken för att någon annan tar trafikfarliga beslut, men blev godkänd ändå?

Det kanske är du som är i den mötande bilen som frontar bilen som blev påkörd bakifrån och hamnade rakt framför dig.

Så ta nya tag, och kom ihåg misstaget, även om du ansåg det vara relativt ofarligt just denna gång. För det är det farliga beteendet du kuggades för, inte den specifika situationen.
Piraten74 2017-07-01 06:26 ! Citera #
John 2017-06-30
Jag antar att jag är helt underkänd på momentet Sväng från landsväg i protokollet under rubriken ”Trafiksäkerhet och beteende”.

Då hade jag genomfört Säkerhetskontroll, Självständig körning mot mål, Passerande av stillast fordon, Cirkulationsplats, Gatukorsning, Körning i körfält/Körfältsbyte, Vändning, Backning, Sväng från landsväg, Infart/körning på landsväg, Motorväg/motortrafikled. Samtliga moment förutom sväng från landsväg är godkända.

Så ser det ut. Läser man protokollet så framgår det att jag inte vet hur man kör bil. I alla fall med avsende på sväng från landsväg. Den saken är klart. Det känns rätt knäckande. Men så var det ju inte riktigt. Jag frågade nämligen inspektören, jag pressade henne rejält på att ge mig något konkret och det ända hon sa var vänster sväng på landsväg. Så får det inte gå till.

Jag borde ha blinkat tidgare, jag bestirder inte detta faktum. Men sen försökte jag få ut något mer konkret ur inspektören, varpå hon började förklara att taxi chaffisen som körde bakom mig låg för nära och eftersom jag blinkade försent så tog jag inte hänsyn till hanns körning i samband med vart jag var på väg. OK, det låter ju rimligt tänker jag.

Men nu var det ju så att jag visst såg att han var där och höll koll på honom så att han inte fick för sig att köra in i oss bakifrån.

Det som är bittert är att direkt efter den här situationen så står vi faktiskt stilla på en parkering där jag håller på och vända bilen, här finns det utrymme för en lägeskontroll. Hade inspektören frågat mig, hur tänkte du där så har jag kunnat förklara allt jag tog i hänsyn när jag gjorde som jag gjorde. Sedan utifrån det så kan hon bedömma mig som hon vill. Men eftersom det aldrig skedde så kan hon aldrig vetat hur jag tänkte. Dvs hon utgår ifrån att jag inte vet vad jag håller på med vilket jag tycker är fel. Hon borde ställte ett par frågor, fiska lite. Hade jag inte kunnat motivera hanteringen av situation så finns det ingen anledning att ha översende men eftersom allt annat gick så bra. Hon vet t.ex. inte att den vänster sväng som vi varit på leder till en ridskola som inte vill att trafikverket är där och kör och dom har vi upprepade tillfällen varit på trafikverket om att dom inte ska köra in där. Så när jag väl står där, precis innan jag ska svänga in, så stannar jag faktiskte lite längre än nödvändigt och frågar, är du helt säker på att vi vill åka in där? Hon säger, det är ju skyltat, och jag säger inget mer och kör. Hon påpekade att jag inte hade behövt stanna där, nej jag vet det men det var inte därför jag gjorde så.

Samtidigt så hade jag i huvudet hurvida jag borde sagt till henne att hit får vi inte alls köra och hit ska vi inte. Undra hur hon hade agerat då? Hon nämde vid något tillfälle i bilen när vi hade kommit tillbaka att det är jag som bestämmer. Och det är det ju. Men tro fan att hon hade underkänt mig om jag bara bestämt sagt att dit får vi inte köra med motiveringen det är en enskild väg man får köra där!

Körskolan bara skakar på huvudet, och vill att jag bokar upp en ny uppkörnining så snart som möjligt, vilket jag kommer försöka göra men det finns inga lediga tider dom närmaste månaderna. :/
Den infon du skriver så kör du inte trafiksäkert då du blinkar sent enligt dig själv med, och en bil bakom.
Och det räcker för bli kuggad..
Det andra är det så klart svårt att säga något om, dock skriver du något om stannat lite för länge och kan uppfattats som osäkerhet på regler, och inget som inspektören frågar om varför m.m det är du som ska visa att du är säker förare och vet vad som gäller, ord visar inte det.
Bättre att du koncentrerar dig på bli bättre förare än lägga över det på inspektöreren.
Hade med kuggar dig tyvärr då.
John 2017-07-02 07:16 ! Citera #
Piraten74 2017-07-01
Den infon du skriver så kör du inte trafiksäkert då du blinkar sent enligt dig själv med, och en bil bakom.
Och det räcker för bli kuggad..
Det andra är det så klart svårt att säga något om, dock skriver du något om stannat lite för länge och kan uppfattats som osäkerhet på regler, och inget som inspektören frågar om varför m.m det är du som ska visa att du är säker förare och vet vad som gäller, ord visar inte det.
Bättre att du koncentrerar dig på bli bättre förare än lägga över det på inspektöreren.
Hade med kuggar dig tyvärr då.
Jo jo, allt är en process men det ända som kommer hända igen att jag kör upp så snart jag kan igen. Med hänsyn till vad trafikskolan säger. Det som hände vart inget annat än ett ärligt misstag i en annars helt vanlig körning.

Alla skriver ju hur farligt det är och hur man inte får göra så etc och jag bestrider inge dera. Kommer inte göra så igen, så visst, bra jobbat inspektören. Men nu finns det andra brister i min körning för det gör det i allas körning, speciellt de som inte håller sig ajor med vad som gäller vilket jag misstänker lär vara majoriteten.

Läs t.ex. den här artikeln i Teknisken Värld från juni 2016, teknikensvarld.se/nio-av-tio-bryter-mot-trafikreglerna-anser-det-vara-riskfritt-310298/

Och mitt förhållningssätt till hela situationen var att det absolut inte var riskfritt. Och jag hade uppsikt på det som kunde bli farligt och var hela tiden beredd på att agera annorlunda om behovet så fanns. Så jag var inte omedveten om vilken risksituation jag befann mig i. Det här handlar inte om hur vidare blinkers är med tidigt eller ej utan hur vidare det finns ett riskmedvetet tänk bakom. Jag hade hoppats på att det skulle ha betytt mer.

Med med tanke på artiken som jag länkade till, har trafikverket verkligen gjort sitt jobb? Om så många ignorerar riskerna i trafiken borde dom inte tänka om? Å ena sidan är ju sverige världen trafiksäkraste land, vilket ärligt talat, jag tycker är helt fantastiskt så det ska man vara stålt med! Men vad beror det egentligen på?

Om jag har förstått det hela rätt så har det mycket med konstruktionen av trafikplatser och vägar och göra. Samt den ökade säkerheten i bilar över lag. Vore intressant och se hur trafikinspektörens jobb påverkar sifrrorna mer exakt. Jag ser du ju mer som att dom ska hålla galningarna borta, dom uppenbara trafikfarorna samt att det dom ska försöka göra är att bedömma mognadsgraden. Tar personen hänsyn eller ej? Och sedan uppenbara brister i kännedom om trafikregler förstås.

Det jag gör nu handlar inte så mycket att jag vill skylla på inspektören. Jag har haft svårt och sova det senaste två nätterna, eftersom den här situationen har surrat i mitt huvud. Vad gjorde jag, hur kunde jag gjort det här annorlunda, vilka alternativ fanns/finns. Och jag har då tänkt på en, två och tre gånger på vad jag skulle kunna göra framöver. Jag skyller inte på inspektören även om det kan låta så, jag försöker vara tydlig med att jag faktiskt regelrätt inte blinkat i god tid och accepterar detta. Men det svåra för mig var ju att svälja kombination utav allt det här, att det fanns en massa annat bra i min körning som liksom inte spelat någon roll. Man blir inte kodkänd om man är 99% om dom testar den där sista 1% och i mitt fall så var det en kaskad av samspel vilket ändå måste ses som ganska extra ordinärt.

Alltså, så här var det

- Jag kände igen situationen, varit och kört här med körskolan så jag visste på ett ungefär vad som gällde
- Tänkte ändå att jag agerar som jag ska när jag har uppsikt över helheten (där av sen blinkers, här tänkte jag fel)
- Vi får egentligen inte köra in där tänker jag, ridskolan vill inte att vi är där och kör, varför ber hon mig att göra det? Dom har blivit tillsagda att inte göra så vid flera tillfällen
- Taxi chaffisen bakom som kör en lätt buss kör väldigt nära tänker jag. Bäst att hålla kolla på honom så han inte kommer för nära.
- Jag börjar sänka hastigheten, väldigt mjuk inbromsning, håller kolla på taxi chaffisen. Han kommer inte närmare, OK.
- Blinkar, svänger in i fickan men innan jag svänger över vägen, så stannar jag, trotts att vi egentligen inte har någon trafik som vi behöver väja för. (Ingen trafik bakom heller, annars hade jag nog kört för att inte hindra någon annan). Jag tänker, jag frågar henne en gång till, hon kanske minns vad dom sagt på något möte. Ska vi verkligen in här?
- Hon säger ja det är ju skyltat och jag säger OK då, hon verkar inte bry sig, vi kör in då.

...och eftersom det är min första uppkörning. Jag är inte speciellt taggad på att börja argumentera med inspektören där om hur allt gick till. Men nästa gång kommer jag göra det om samma situation uppträder på nytt. Kommer hänvisa till att jag inte vill att vi kör in dit tidigare och jag gärna gör en vänster sväng på en annan väg bara.

Det är så mycket annat som är på gång i mitt huvud samtidigt, vilken annan vänster sväng i någon annan situation hade förmodligen inte skett på samma sätt och det är det som är så surt.

Hur som helst så är jag tacksam över att jag har någon att prata med om det här. Det betyder mycket för mig att någon tar sig tid och både läsa och skriva för jag behöver verkligen ventilera det här. Det är ett sätt för mig att arbeta igenom alla tankar som jag haft.
Gäst 2017-07-02 13:36 ! Citera #
John 2017-07-02
Jo jo, allt är en process men det ända som kommer hända igen att jag kör upp så snart jag kan igen. Med hänsyn till vad trafikskolan säger. Det som hände vart inget annat än ett ärligt misstag i en annars helt vanlig körning.

Alla skriver ju hur farligt det är och hur man inte får göra så etc och jag bestrider inge dera. Kommer inte göra så igen, så visst, bra jobbat inspektören. Men nu finns det andra brister i min körning för det gör det i allas körning, speciellt de som inte håller sig ajor med vad som gäller vilket jag misstänker lär vara majoriteten.

Läs t.ex. den här artikeln i Teknisken Värld från juni 2016, teknikensvarld.se/nio-av-tio-bryter-mot-trafikreglerna-anser-det-vara-riskfritt-310298/

Och mitt förhållningssätt till hela situationen var att det absolut inte var riskfritt. Och jag hade uppsikt på det som kunde bli farligt och var hela tiden beredd på att agera annorlunda om behovet så fanns. Så jag var inte omedveten om vilken risksituation jag befann mig i. Det här handlar inte om hur vidare blinkers är med tidigt eller ej utan hur vidare det finns ett riskmedvetet tänk bakom. Jag hade hoppats på att det skulle ha betytt mer.

Med med tanke på artiken som jag länkade till, har trafikverket verkligen gjort sitt jobb? Om så många ignorerar riskerna i trafiken borde dom inte tänka om? Å ena sidan är ju sverige världen trafiksäkraste land, vilket ärligt talat, jag tycker är helt fantastiskt så det ska man vara stålt med! Men vad beror det egentligen på?

Om jag har förstått det hela rätt så har det mycket med konstruktionen av trafikplatser och vägar och göra. Samt den ökade säkerheten i bilar över lag. Vore intressant och se hur trafikinspektörens jobb påverkar sifrrorna mer exakt. Jag ser du ju mer som att dom ska hålla galningarna borta, dom uppenbara trafikfarorna samt att det dom ska försöka göra är att bedömma mognadsgraden. Tar personen hänsyn eller ej? Och sedan uppenbara brister i kännedom om trafikregler förstås.

Det jag gör nu handlar inte så mycket att jag vill skylla på inspektören. Jag har haft svårt och sova det senaste två nätterna, eftersom den här situationen har surrat i mitt huvud. Vad gjorde jag, hur kunde jag gjort det här annorlunda, vilka alternativ fanns/finns. Och jag har då tänkt på en, två och tre gånger på vad jag skulle kunna göra framöver. Jag skyller inte på inspektören även om det kan låta så, jag försöker vara tydlig med att jag faktiskt regelrätt inte blinkat i god tid och accepterar detta. Men det svåra för mig var ju att svälja kombination utav allt det här, att det fanns en massa annat bra i min körning som liksom inte spelat någon roll. Man blir inte kodkänd om man är 99% om dom testar den där sista 1% och i mitt fall så var det en kaskad av samspel vilket ändå måste ses som ganska extra ordinärt.

Alltså, så här var det

- Jag kände igen situationen, varit och kört här med körskolan så jag visste på ett ungefär vad som gällde
- Tänkte ändå att jag agerar som jag ska när jag har uppsikt över helheten (där av sen blinkers, här tänkte jag fel)
- Vi får egentligen inte köra in där tänker jag, ridskolan vill inte att vi är där och kör, varför ber hon mig att göra det? Dom har blivit tillsagda att inte göra så vid flera tillfällen
- Taxi chaffisen bakom som kör en lätt buss kör väldigt nära tänker jag. Bäst att hålla kolla på honom så han inte kommer för nära.
- Jag börjar sänka hastigheten, väldigt mjuk inbromsning, håller kolla på taxi chaffisen. Han kommer inte närmare, OK.
- Blinkar, svänger in i fickan men innan jag svänger över vägen, så stannar jag, trotts att vi egentligen inte har någon trafik som vi behöver väja för. (Ingen trafik bakom heller, annars hade jag nog kört för att inte hindra någon annan). Jag tänker, jag frågar henne en gång till, hon kanske minns vad dom sagt på något möte. Ska vi verkligen in här?
- Hon säger ja det är ju skyltat och jag säger OK då, hon verkar inte bry sig, vi kör in då.

...och eftersom det är min första uppkörning. Jag är inte speciellt taggad på att börja argumentera med inspektören där om hur allt gick till. Men nästa gång kommer jag göra det om samma situation uppträder på nytt. Kommer hänvisa till att jag inte vill att vi kör in dit tidigare och jag gärna gör en vänster sväng på en annan väg bara.

Det är så mycket annat som är på gång i mitt huvud samtidigt, vilken annan vänster sväng i någon annan situation hade förmodligen inte skett på samma sätt och det är det som är så surt.

Hur som helst så är jag tacksam över att jag har någon att prata med om det här. Det betyder mycket för mig att någon tar sig tid och både läsa och skriva för jag behöver verkligen ventilera det här. Det är ett sätt för mig att arbeta igenom alla tankar som jag haft.
Självklart ska en inspektör se till helheten av en uppkörning för att sedan kunna ge antingen godkänt eller ej godkänd..
Och ingen kör helt prickfritt, alla gör små fel varje gång man är ute och kör... MEN.... Det är skillnad på fel och fel..

Det du har gjort är en ren trafikfara, och du säger att du har förstått varför, men ändå skriver du att du stannar till och frågar henne om du verkligen ska köra in där... redan där har du gått emot hennes egna ord och visning på vart du ska köra.
Det är de dummaste du kan göra, när du har en uppkörning så SKA du fullfölja inspektörens vägvisning utan att kommentera den, gör bara som dom säger...

Och din trafikfarliga del kommer nu, när man ska svänga vänster från en landsväg som är den absolut farligaste svängen man kan göra i trafiken, så ska du blinka i god tid innan du ska svänga, och du ska börja blinka INNAN du sänker farten, oavsett om du har någon bakom dig eller inte. Och i detta fall hade du en taxibuss bakom dig, så då är det extra viktigt att visa denna vad du har för planer att göra, att göra som du gjorde, först sänka hastigheten och sedan blinka är helt i fel ordning med hur du ska göra... Man ska visa först vad man ska göra och sedan sänka farten..
Kimo 2021-03-23 23:46 ! Citera #
Hur kan man hyra lastbil till uppkörning i Falkenberg?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 04:34
10
I dag 00:37
1
I går 19:26
2
I går 14:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov