Den infon du skriver så kör du inte trafiksäkert då du blinkar sent enligt dig själv med, och en bil bakom.
Och det räcker för bli kuggad..
Det andra är det så klart svårt att säga något om, dock skriver du något om stannat lite för länge och kan uppfattats som osäkerhet på regler, och inget som inspektören frågar om varför m.m det är du som ska visa att du är säker förare och vet vad som gäller, ord visar inte det.
Bättre att du koncentrerar dig på bli bättre förare än lägga över det på inspektöreren.
Hade med kuggar dig tyvärr då.
Jo jo, allt är en process men det ända som kommer hända igen att jag kör upp så snart jag kan igen. Med hänsyn till vad trafikskolan säger. Det som hände vart inget annat än ett ärligt misstag i en annars helt vanlig körning.
Alla skriver ju hur farligt det är och hur man inte får göra så etc och jag bestrider inge dera. Kommer inte göra så igen, så visst, bra jobbat inspektören. Men nu finns det andra brister i min körning för det gör det i allas körning, speciellt de som inte håller sig ajor med vad som gäller vilket jag misstänker lär vara majoriteten.
Läs t.ex. den här artikeln i Teknisken Värld från juni 2016, teknikensvarld.se/nio-av-tio-bryter-mot-trafikreglerna-anser-det-vara-riskfritt-310298/
Och mitt förhållningssätt till hela situationen var att det absolut inte var riskfritt. Och jag hade uppsikt på det som kunde bli farligt och var hela tiden beredd på att agera annorlunda om behovet så fanns. Så jag var inte omedveten om vilken risksituation jag befann mig i. Det här handlar inte om hur vidare blinkers är med tidigt eller ej utan hur vidare det finns ett riskmedvetet tänk bakom. Jag hade hoppats på att det skulle ha betytt mer.
Med med tanke på artiken som jag länkade till, har trafikverket verkligen gjort sitt jobb? Om så många ignorerar riskerna i trafiken borde dom inte tänka om? Å ena sidan är ju sverige världen trafiksäkraste land, vilket ärligt talat, jag tycker är helt fantastiskt så det ska man vara stålt med! Men vad beror det egentligen på?
Om jag har förstått det hela rätt så har det mycket med konstruktionen av trafikplatser och vägar och göra. Samt den ökade säkerheten i bilar över lag. Vore intressant och se hur trafikinspektörens jobb påverkar sifrrorna mer exakt. Jag ser du ju mer som att dom ska hålla galningarna borta, dom uppenbara trafikfarorna samt att det dom ska försöka göra är att bedömma mognadsgraden. Tar personen hänsyn eller ej? Och sedan uppenbara brister i kännedom om trafikregler förstås.
Det jag gör nu handlar inte så mycket att jag vill skylla på inspektören. Jag har haft svårt och sova det senaste två nätterna, eftersom den här situationen har surrat i mitt huvud. Vad gjorde jag, hur kunde jag gjort det här annorlunda, vilka alternativ fanns/finns. Och jag har då tänkt på en, två och tre gånger på vad jag skulle kunna göra framöver. Jag skyller inte på inspektören även om det kan låta så, jag försöker vara tydlig med att jag faktiskt regelrätt inte blinkat i god tid och accepterar detta. Men det svåra för mig var ju att svälja kombination utav allt det här, att det fanns en massa annat bra i min körning som liksom inte spelat någon roll. Man blir inte kodkänd om man är 99% om dom testar den där sista 1% och i mitt fall så var det en kaskad av samspel vilket ändå måste ses som ganska extra ordinärt.
Alltså, så här var det
- Jag kände igen situationen, varit och kört här med körskolan så jag visste på ett ungefär vad som gällde
- Tänkte ändå att jag agerar som jag ska när jag har uppsikt över helheten (där av sen blinkers, här tänkte jag fel)
- Vi får egentligen inte köra in där tänker jag, ridskolan vill inte att vi är där och kör, varför ber hon mig att göra det? Dom har blivit tillsagda att inte göra så vid flera tillfällen
- Taxi chaffisen bakom som kör en lätt buss kör väldigt nära tänker jag. Bäst att hålla kolla på honom så han inte kommer för nära.
- Jag börjar sänka hastigheten, väldigt mjuk inbromsning, håller kolla på taxi chaffisen. Han kommer inte närmare, OK.
- Blinkar, svänger in i fickan men innan jag svänger över vägen, så stannar jag, trotts att vi egentligen inte har någon trafik som vi behöver väja för. (Ingen trafik bakom heller, annars hade jag nog kört för att inte hindra någon annan). Jag tänker, jag frågar henne en gång till, hon kanske minns vad dom sagt på något möte. Ska vi verkligen in här?
- Hon säger ja det är ju skyltat och jag säger OK då, hon verkar inte bry sig, vi kör in då.
...och eftersom det är min första uppkörning. Jag är inte speciellt taggad på att börja argumentera med inspektören där om hur allt gick till. Men nästa gång kommer jag göra det om samma situation uppträder på nytt. Kommer hänvisa till att jag inte vill att vi kör in dit tidigare och jag gärna gör en vänster sväng på en annan väg bara.
Det är så mycket annat som är på gång i mitt huvud samtidigt, vilken annan vänster sväng i någon annan situation hade förmodligen inte skett på samma sätt och det är det som är så surt.
Hur som helst så är jag tacksam över att jag har någon att prata med om det här. Det betyder mycket för mig att någon tar sig tid och både läsa och skriva för jag behöver verkligen ventilera det här. Det är ett sätt för mig att arbeta igenom alla tankar som jag haft.