Hej!
Tack för tips! För min del blir det nog inga stora reparationer utan mer enkelt underhåll av bilen. Reparationer får skötas av experter för min del
. (Har inte köpt en lätt-mekad bil heller utan en fransk
) Mycket i bilar nuförtiden verkar vara el och datastyrt. Inte så lätt att fixa själv. Jag har inte ens en nyckel till bilen utan startar med ett kort! Så länge el och data funkar är det okej men det gäller att ha koll på batteriet annars kommer jag inte in i bilen...
Den bil jag köpte är i ganska bra skick. Jag vill få den att hålla sig så länge som möjligt. Tvätta bort salt och annat hjälper nog mer än man tror. Har blivit tipsad om att inte anv. automatsvätt eftersom det sliter på lacken. Ska man kanske göra någon behandling av lacken för att få den att hålla längre?
Frågade där jag köpte bilen om det är bra att göra rostskyddsbehandl under bilen men det skulle inte behövas. Det är gjort i ett material som ej ska rosta lätt och det var några år kvar på rostskyddsgarantin och om det blir rost innan den gått ut får jag hjälp genom garantin.
Fylla på spolarvätska och motorolja verkar var det enda jag ska fylla på själv i motorrummet. Bromsvätska kylarvätska och batteri är slutna system och ska inte behövas fylla på.
Funderar på att köpa någon bilklädsel så kan man kanske få stolarna att hålla sig okej längre. Lätt att någon råkar spilla något olämpligt. När man kollar bilklädslar verkar det som alla klädslar passar alla bilar men det har jag svårt att tro. Sen var det visst inte bara att köpa vilken klädsel som helst om man har sido airbags. De ska ha en vekare söm i sidan så airbagen kan utlösas vid en ev. krock.
MVH R-M