Första uppkörningen körde jag om en annan bil för sakta på motorvägen. Det kan jag hålla med om. En orsak inspektören nämnde var också att jag väntade lite för länge innan jag körde in i en cirkulationsplats (en av typ 8 - de andra lyckades jag bra med). Andra uppkörningen tyckte inspektören att jag inte tittade i speglar eller döda vinkeln alls när jag körde in och ut ur cirkulationsplatser. Vilket inte alls stämmer. Jag är jättenoga med speglar och döda vinkeln.. Kändes mest som att hon hittade på något för att få kugga mig. Allt annat var bra sa hon.
Körde ej upp i samma städer. Imorgon blir ytterligare nytt ställe pga svårt med tider som ni säkerligen vet. Inte Västerås någon av gångerna.
Jag var i Västerås när jag klarade uppkörningen vilket var på tredje försöket. Jag var i Västerås på första försöket också och då blev jag kuggad främst p.g.a. en incident där jag (av misstag) var uppe i 50 km/tim på 30-sträckan på Södra Ringvägen genom Västerås centrum, eller den där inspektören hävdade efteråt att jag var uppe i 50 på den där 30-vägen. Vad jag såg så var min hastighet nere i 30 km/tim en bra bit före 30-skylten men det måste väl ha hänt att bilen jag fick köra upp med ökade farten även när jag inte gasade så då kom jag väl upp i 50 på 30-vägen av misstag. Den där bilen var en Volkswagen Golf Diesel och de är tydligen riktiga skitbilar!
Jag hade olyckligtvis inte lärt mig att dieselbilar, då framförallt Golf, är riktiga skitbilar; det är väl inte så lätt att lära sig att en dieselbil kan öka farten ”automatiskt” om man inte haft möjlighet att övningsköra dieselbil, alla trafikskolor har tyvärr inte dieselbilar och trafikskolan jag övningskörde med hade en Golf som var bensindriven, men jag fick inte lära mig av den där körläraren att dieselbilar kan vara annorlunda jämfört med bensinbilar, hade jag fått lära mig det så hade jag väl säkert vetat om det.
Fast jag tycker jag borde ha fått tillräckligt med tid på mig att lära känna bilen jag fick köra upp med så att jag förstod hur man skulle manövrera och handskas med den, men det fick jag inte anser jag. Förresten tycker jag det är konstigt tänkt med de där diesel-Golfarna, varför tillverkar man sådana skitbilar på ett sånt sätt att de kan öka farten även om man inte gasar, det är inte bra!?
När jag var i Västerås och klarade uppkörningen så fick jag dock inte köra den där Golfen utan med en annan bil, en Golf Kombi som också gick på diesel, men den ökade aldrig farten när jag släppt gaspedalen; jag försökte ha så ordentlig uppsikt jag bara kunde över hastighetsmätaren men det hände aldrig att farten steg ”av sig själv”, att det hände med den där Golfen jag kuggade med beror väl på att diesel-Golfar är riktiga skitbilar.
Men det var lätt att köra i Västerås i alla fall, särskilt med tanke på att vägarna i Västerås var väldigt trafiksäkra vilket ju underlättade möjligheten att slippa risk för kuggning, enda saken som gick dåligt var att jag fick motorstopp när jag hade väjningsplikt i en vägkorsning där det var en liten uppförsbacke men den där inspektören sa: ”Men det gör ingenting, jag kan också få motorstopp. Och din körning är faktiskt godkänd.”
Så jag rekommenderar att välja Västerås som uppkörningsort om man vill kunna klara uppkörningen! Västerås är ju ett bra alternativ till Stockholm som ju nästan jämt har fullbokade tider, med tanke på att det är tågavstånd från Stockholm!