Start > Körkortsforum > Körbana i tät stadstrafik

Körbana i tät stadstrafik

Körkort 2019 2019-04-07 09:01 ! Citera #
I körkortsboken sida 61, står det följande ”På en körbana med fyra körfält eller fler får du inte köra på vänster sida om mitten av körbanan. Har körbanan tre körfält får du inte köra i körfältet längst till vänster. Dessa regler gäller inte om körbanan är enkelriktad.”

Kan någon vänlig själ förklara detta lite mer? Körbana som är enkelriktad? Varför får jag inte ställa mig på de körfälten i tät stadstrafik? Jag förstår än så länge att grundplaceringen i motorväg är höger och vid omkörning används vänstra körfältet.
Mvh, en som verkligen vill fatta! :(
Körkort 2019 2019-04-07 11:27 ! Citera #
Varför får jag inte återgå till min ursprungliga körfält efter omkörning i tät stadstrafik?vad är liksom meningen med själva omkörningen?
Sid 61, i körkortsboken står det följande: ”Byt endast körfält om du ska stanna, svänga i en korsning eller köra om! Du ska då inte återgå till det ursprungliga körfältet efter omkörning.”
Körkort 2019 2019-04-07 11:41 ! Citera #
Ingen som vågar svara på mina frågor? :(

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor