Start > Körkortsforum > Rädd då jag kör

Rädd då jag kör

Soffan72 2010-03-18 10:23 ! Citera #
Jag blir så jävla rädd. Får låsningar och glömmer att andas. Har fobier för att jag skall köra ihjäl nån. Vill bara grina. Pepp önskas. Har bara kört en vecka. C,a 4 ggr 20 min.
Gäst 2010-03-18 16:27 ! Citera #
Hej..Helt normalt att vara lite rädd. Det bästa jag kan komma på är att börja köra på någon väg som inte är så trafikerad. När du känner att du kan föra bilen på ett bra sätt och du känner dig redo, då kan du kanske börja med lite statskörning. Lycka till. :)
Napoleon 2010-03-22 17:24 ! Citera #
Börja köra på en stor parkering som är så tom som möjligt.

Efter det börjar du med mindre trafikerad väg, så ska du allt se att det ordnar sig med dina fobier. Har en person du känner dig säker med som sitter bredvid.
Gäst 2010-03-26 16:31 ! Citera #
Jag tror det är normalt att vara lite rädd, själv kände jag samma sak första gången jag bara satt i bilen och sedan första gången jag skulle backa och när jag skulle köra på essingeleden. Det går över med vana och träning. Jag tror alla är lite rädda för det man aldrig har gjort förut även om man inte vill erkänna det. Ta det bara lugnt och ge dig inte på övningar eller situationer du inte är trygg med.
Gäst 2010-04-03 13:00 ! Citera #
Hej!

Jag har övningskört i några månader nu. I början var jag jätterädd och trodde verkligen aldrig att jag skulle komma över det, men med tiden har jag faktiskt kommit över det, och jag är säker på att du också kommer att göra det. Ge inte upp och fortsätt kör så ska du se att du blir mer säker i trafiken. Ju mer kunskap och erfarenhet desto säkrare kommer du att känna dig i trafiken, och det är okej att vara rädd i början. Om det är vid något tillfälle eller vid något moment i trafiken som du känner dig extra rädd för, se till att inte undvika dem. Se istället till att pressa dig själv och våga. Då är sannolikheten mycket större att du övervinner det, och det gör du!

Lycka till med körkortet!
Viktor 2010-04-06 14:45 ! Citera #
Att köra bil i början är bland det läskigaste som finns. Första gången jag skulle ut på motorvägen var jag stel som en pinne... Men man vänjer sig vid allt. Nu blir jag bara förbannad på de som kastar sig runt i trafiken. :lol:
tingeling 2010-04-07 18:12 ! Citera #
Hejsan!

Ush räddsla för att köra är hemskt. Jag lider verkligen med dig! :(
Jag har själv detta problem, men egentligen tvärt om då jag mer är rädd att någon annan ska köra ihjäl mig. Mina föräldrar var för drygt ett år sedan i en allvarlig trafikolycka som satte tvärstopp i mitt övningskörande. Fixade inte att sätta mig i bilen ens. Men nu är jag på gång igen och känner oftast inga problem alls att köra och vara ute i trafiken.
Kanske låter som världens löjligaste tips men jag började min väg tillbaka på liseberg i de radiostyrda bilarna och därifrån till gokartbilar och sen slutligen övningskörning i personbil! Det gick och jag känner mig stark och nöjd :)

Verkligen, tom parkering är där man ska vara till man har ordentlig kontroll över bilen, speciellt om trafik gör dig nervös och orolig.

Klart du kan! Ta det bara lugnt och ta det i din egna takt. Känner dig inte stressad att du måste klara saker innan du är redo för dem. Massa lycka till!
Gäst 2010-04-12 18:21 ! Citera #
Förhoppningsvis har du möjlighet att, precis som tidigare skrivits, möjlighet att övningsköra med någon som du känner dig trygg med och som du kan vara ute och köra MYCKET med. Och när du blivit less på att bara rulla runt på en parkering så kan ett tips vara att köra i ett industriområde någon kväll. Där brukar det vara väldigt lite trafik och oftast ganska breda vägar då det på dagarna kör många lastbilar där. Så man kan få gott om plats och utrymme att börja öva att köra längs vägar.

Lycka till!
starblind 2010-04-20 10:41 ! Citera #
Trodde aldrig att jag skulle klara av att köra, men nu går det som en dans. De första gångerna så fick jag ”kärringstop” hela tiden, glömde en massa hela tiden, var rädd att jag skulle möta någon osv.
mattlo 2010-05-07 15:54 ! Citera #
Jag är också jätterädd, axlarna uppe vid öronen när körläraren säger åt mig att svänga in på en mer trafikerad väg... Men min lärare är väldigt bra och påminner mig om att slappna av och att andas. Övning ger träning!

Senaste foruminläggen

Rubrik
13
I dag 08:50
6
I går 22:34
11
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov