Start > Körkortsforum > Hjälp med att förklara frikopp…

Hjälp med att förklara frikoppling

lollo 2019-03-11 12:27 ! Citera #
Hej,
Sist jag gjorde teoriprovet kom en fråga som var ungefär såhär:
”Jag kör i en viss hastighet och framför mig är det en övergångsställe samt en människa som kanske kommer att gå över gatan,
- ska jag frikoppla
- släppa gasen
- bromsa hårt?”

Jag försökte söka upp vad dessa innebär men hittade inget bra svar.
Nina 2019-04-12 22:38 ! Citera #
Frikoppla betyder att du trycker ned kopplingen helt. Som när du ska växla. Då driver motorn inte bilen framåt, men har du hastighet kommer du fortsätta rulla framåt ett tag.

Men fokus i frågan är hur du ska reagera. Rätt svar borde vara att släppa gasen - bilen kommer motorbromsa (miljövänligt), tanten hinner gå över och du slipper stanna.

Att bromsa hårt är fel, du ser ju tanten på avstånd och att tvärnita 80m före övergångsstället är helt onödigt. Bromsa hårt i onödan ska man undvika.

Att släppa kopplingen är fel. Du ska ju sakta ner för att inte köra på damen, och frikopplar du fortsätter du rulla framåt fort ganska länge. Släpp gas = motorbromsa är bättre.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest