Varför ska frågorna vara så komplicerade?
Hej!
Varför ska en del frågor vridas till som man undrar vad de frågar efter på provet. Jag har en vän från Argentina hans svenska är ok men han har svårt att klara provet för att många frågor är så tillgjorda så det blir ingen enkel svenska. Varför undrar jag? Varför inte ha enlkla frågor. Man blir ingen bättre förare för att man kan svenska...
//Nellie
De undrar ja med! Satt här o tänkte lite, De ända ja kunde komma fram till var att alla situationer i trafiken är ju inte heller så lätt läst så man ska nog lära sig att de inte alltid är en dans på rosor i trafiken.
vet inte om de låter vettigt. :P
Man måste få tänka till lite extra, vilket är drygt.
Håller med ovanstående inlägg. Man får helt enkelt tänka till lite extra och vara riktigt koncentrerad när det väl gäller.
Jag tror att det är en mening med att frågorna på teoriprovet är uppbyggda så som dom är. Det är inte lätt att uppfatta allting rätt i trafiken hela tiden och då kan det ju vara bra om man kan läsa och uppfatta teorifrågor rätt. Om man till exempel väljer ett alternativ som man tror är rätt på en fråga men missar ett ord som gör att det alternativet blir fel så skulle det egentligen kunna innebära att man i praktiken lika gärna kan missa att det är förbjudet att stanna på en väg men man tror att det bara är parkeringsförbud. Har man lite svårt för det svenska språket tror jag att det är viktigt att skriva många testprov (som man till exempel kan hitta på internet) för att lära sig att lättare analysera hela meningen innan man svarar på en fråga.
Jag tycker faktiskt också att en del frågor är onödigt svårt formulerade. Så länge det inte påverkar själva frågan kan det vara lite tydligare. Sen finns det ju dock möjlighet för de som har svårt att läsa att få ett muntligt prov om man ansöker om detta. Har man svårt för svenska kan man även få det på andra språk, i alla fall för A-körkorten och personbil, eventuellt några fler som jag inte vet säkert.
Kan man inte göra testet på sitt hemspråk?
Man kan ju få göra muntligt då man har ex dyslexi el annat problem då
borde de väl finnas möjlughet till eget språk.
flera körskolor erbjuder nu undervisning på ex turkiska,då borde det väl vara så när man skriver och kör upp med.
Kunskapsprovet för körkortsbehörighet B finns översatt till följande språk:
albanska
arabiska
BKS (bosniska, kroatiska, serbokroatiska)
engelska
finska
franska
persiska
ryska
sorani
spanska
turkiska
tyska
Oftast är flera svar mer eller mindre rätt du ska helt enkelt kunna veta vilket av dom som är ”mest” rätt.
Ja, varför!!
Det känns så jäkla knepigt!! Jag sitter och läser till BE, har haft körtkort väligt länge. Men det dyker upp konstigare och knepigare frågor. Ibland känns det som dom vill att vi skall ”kugga” för att få in mer pengar !! Det är väl bättre dom ser till att vi får en djupare uppkörning !! det är ju där man skall lägga lite mer energi på. Trafikvett osv..
// micke
Senaste foruminläggen
Rubrik