Inbromsningar
Nu är det såhär att jag undrar hur man tex inför en korsning ska bromsa in korrekt. När jag kör använder jag mig mest av motorbroms när jag närmar mig en korsning/rondell, men det känns som att det går väldigt ”söligt” sista biten då. Jag kör alltså på detta sätt: Ligger jag i 50 på 4an och närmar mig en korsning så växlar jag ner till 2an kanske 15-20 meter innan korsningen och släpper upp kopplingen sakta och motorbromsar så långt jag kan utan att använda bromsen (men går det lite för snabbt innan korsningen/rondellen använder jag såklart bromsen mot slutet) och kör sedan igenom korsningen eller rondellen på 2an innan jag växlar upp. Jag försöker då alltså köra ECO DRIVING, men vilket sätt är rätt enligt ”uppkörningsmännen”? Ska man annars bara ligga kvar på 4an, bromsa tills man får låga varvtal (precis innan bilen dör) , sedan trycka in kopplingen och lägga i 2an och köra med den genom korsningen/rondellen?
Du ska givetvis köra på så hög växel som möjligt. Och om du behöver bromsa lite så gör det. Vitsen med sparsam körning är att du inte ska starta och stanna, och att du bör ligga på så hög växel som möjligt, utan att ha för lågt varvtal.
Ecodriving ska endast ske när man kan göra det utom fara...
Så att hela tiden sitta och tänka på ecodriving är helt fel...
Sedan kan jag tycka att ligga på 2:ans växel in i en rondell är lite väl lågt, själv ligger jag alltid på 3:ans växel..
Tror det kan bero mycket på bilen man kör och hur den beter sig. Bilen jag kör på körskolan med kan jag inte ta rondeller med trean, om de inte är väldigt stora, det blir för snabbt och svårmanövrerat. Som sagt - mototrbroms är bra men inte om det blir farligt och väldigt osmidigt så en kombination brukar vara lägligt.
Självklart kan det vara olika från bil till bil, men dom allra flesta bilar kan ta vilken rondell som helst på 3:ans växel, när man har 3:an i så går det runt 25-30 km/h och det är tillräckligt för att kunna ta alla slags rondeller
På min körskola var det också 2ans växel som gällde såvida det inte var en gigantisk rondell. Tappar man fart ner till 20km/h på 3ans växel så accelererar fanskapet inte ens om man kör en ny svagväxlad bil med turbo.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget