Start > Körkortsforum > Hur ska man tänka med olika bi…

Hur ska man tänka med olika bilar?

Johann 2010-02-25 22:04 ! Citera #
Hej! Nu är det så att jag har kört en hel del privat och blivit van vid vår egen bil. Är ganska van vid den och är redo för uppkörning men sen så testade jag körskolansbil och då kände jag mig som en helt annan förare, kände mig som en nybörjare och jätteovan. Pratade med några erfarna förare om det här och de säger att rutinerade förare som kör länge klarar av alla sorts bilar. Så min fråga är hur ska man tänka när man kör andra bilar än den man är van vid? Finns det några tips eftersom erfarna klarar det galant? Samt finns det något sätt man kan öva upp så man kan köra med olika sorters bilar. Tacksam för svar.
Oscar 2010-03-01 10:27 ! Citera #
Ser bara en lösning:P Kör med bilen mer :D
meatchop 2010-03-12 16:00 ! Citera #
Johann
Hej! Nu är det så att jag har kört en hel del privat och blivit van vid vår egen bil. Är ganska van vid den och är redo för uppkörning men sen så testade jag körskolansbil och då kände jag mig som en helt annan förare, kände mig som en nybörjare och jätteovan. Pratade med några erfarna förare om det här och de säger att rutinerade förare som kör länge klarar av alla sorts bilar. Så min fråga är hur ska man tänka när man kör andra bilar än den man är van vid? Finns det några tips eftersom erfarna klarar det galant? Samt finns det något sätt man kan öva upp så man kan köra med olika sorters bilar. Tacksam för svar.

Jag har kört med fem olika bilar (kör upp på fredag nästa vecka) och kan säga att det var svårast första gången jag bytte bil. Det var mycket lättare att ’komma in’ i bilen när jag körde sakta på en parkeringsplats först, för att känna på koppling osv. Självklart är det bra att kolla upp var alla reglage och dylikt sitter innan du kör igång. Kör långsammare tills dess att du känner dig säker.
Gäst 2010-03-13 10:23 ! Citera #
Hej

När jag kommit en bra bit i utbildningen blev det svårare att köra privat. Jag körde sämre när jag tränade på en gammal bil med handledare som inte kan ha alls samma koll som körskolläraren än om jag inte övat alls mellan lektionerna. En ny volvo jämfört med en 10-1 år gammal bil av annat märke är stor skillnad för en nybörjare. Det blev så att jag nästan slutade att köra privat pga. det.

MVH R-M
www.alltomkorkortet.blogspot.c 2010-03-13 11:54 ! Citera #
8/10 som kommer och tex tar en testlektion hos oss har problem med våra bilar i början, det är lika för alla.
Det tar ett litet tag att vänja sig vid en ny bil, en erfaren förare har såklart lite lättare för det, men ta det lugnt och känn efter så kommer det släppa efter ett tag.

MVH
www.alltomkorkortet.blogspot.com
lamox 2010-03-22 16:21 ! Citera #
Kör med bilen mer
SofiaSenita 2010-04-04 14:43 ! Citera #
Är det någon skillnad om det är en gammal eller ny bil? Jag tycker att det är svårare att köra äldre bilar, överlag. Jag kan tänka mig att det är svårare om man både är ovan och om bilden är av en äldre modell. Vi köpte en begagnad bil för att jag skulle övningsköra, men det var inte en sån bra idé, för den gick sönder på en gång :(
Hannes 2010-04-21 20:40 ! Citera #
Hej! Jag är dvärg och har precis börjat övningsköra. Min pappa cheva van som jag ska köra med, men jag har ganska svårt att nå ner. Är det någon som har något bra tipps på en bil som kanske passar mig bättre? Tacksam för hjälp.
jimboba9 2010-04-23 16:18 ! Citera #
Jag själv har kört med 3 olika bilar och första gången man kör den ”nya” bilen så känner man sig lite sämre och gör vissa kopplingsmisstag mm. så det är bara att köra bilen oftare
Saotomi 2010-05-28 21:41 ! Citera #
Om det är en nyare bil.. tryck inte för hårt på bromsen, dom tar som helvete! Använd mycket motorbroms, det är skitbra!

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor