Start > Körkortsforum > Värnamo uppkörning, hur hanter…

Värnamo uppkörning, hur hanterar man viadukten uppförsbacke?

Klas123 2018-11-12 23:40 ! Citera #
Hej allesammans!

Jag har uppkörning i Värnamo, men det jag oroar men allra mest för är vid viadukten, en bro som är rätt brant. Då undrar jag om det är lämpligast att använda parkeringsbromsen vid toppen av viadukten eller att bara använda koppling (+ broms kanske?)? Tacksam för svar, jag som förare kan alla dessa stillastående metoder i uppförsbackar, men undrar bara vilken som är lämpligast... ena metoden kanske sliter på kopplingen vilket gör inspektören missnöjd osv osv osv..
Gäst 2018-11-13 00:28 ! Citera #
Fel tänk.....

Du fokuserar på göra inspektören nöjd.

Vad är säkert att göra, det är det du ska utgå ifrån....inget annat och få det flyta ;)

En del är duktiga på fånga upp med kopplingen i brant uppförsbacke...så är det okej...gör det ofta (rutin)

Men gillar handbromsen, då man liksom kan reglera draget m gas o koppling för o komma iväg.

Använder det ofta i centrala STHLM då parkerats i uppförsbacke....vissa korsningarm rödljus man står uppförsbacke...inge fel idet serru.....

Handlar om att framföra fordonet säkert.

Så gör det som krävs ;)....behöver du handbromsen till det så använd den då...helt rätt
Jimmy 2018-11-13 12:32 ! Citera #
Klas123 2018-11-12
Hej allesammans!

Jag har uppkörning i Värnamo, men det jag oroar men allra mest för är vid viadukten, en bro som är rätt brant. Då undrar jag om det är lämpligast att använda parkeringsbromsen vid toppen av viadukten eller att bara använda koppling (+ broms kanske?)? Tacksam för svar, jag som förare kan alla dessa stillastående metoder i uppförsbackar, men undrar bara vilken som är lämpligast... ena metoden kanske sliter på kopplingen vilket gör inspektören missnöjd osv osv osv..
Bra att du tar körkort med manuell, men sen när du har körkort köp en automat så slipper du tänka på kopplingar, växlingar och handbroms i backar, jag tog körkort för manuell och jag körde manuell i ett år ungefär men sen gick jag över till automat, bästa jag gjort. Ok nu kom jag på att min text inte hade med din fråga att göra!? Ta det som ett tips
Gäst 2018-11-13 15:32 ! Citera #
Spelar absolut ingen roll vad du väljer att göra så länge du gör det trafiksäkert!
Att fokusera på vad inspektören tycker är helt fel, han/hon vill bara se att du klarar av det ena eller det andra på ett korrekt sett.. That´s it!

Senaste foruminläggen

Rubrik
9
I dag 19:38
3
I dag 18:02
10
I dag 00:37
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor