Start > Körkortsforum > Körprovet

Körprovet

Förarprövaren 2018-11-11 15:04 ! Citera #
Hej!

Länge sedan nu, men här kan ni läsa om körprovet och dess nuvarande upplägg. Nedan ser ni ett litet stycke ur själva inlägget. Klicka på länken för att läsa hela. På bloggen hittar du som håller på med körkortet massor av tips som hjälper dig klara körprovet.

”Trafikinspektören utför nio stycken körprov om dagen och har 30 minuters lunch. Som ni förstår finns det inget utrymme för avvikelser i schemat. När sådana ändå sker; aspiranten kommer sent till körprovet, har glömt sin id-handling, har mer eller mindre panik (jag har mötte aspiranter som hyperventilerade när de dök upp för sitt körprov), så blir hela förmiddagen, ja ibland större delen av arbetsdagens schema rubbat. Trots att dessa saker inträffar på mer eller mindre daglig basis så ska alla nio körproven hinnas med och helst på utsatt tid. Det innebär alltså att trafikinspektören kan ha en stark stress inombords när körprovet ska sätta igång. Denna stress kan orsaka att aspiranten inte ges den tid vederbörande skulle behöva för att bli redo för körningen. För att vinna tid händer det att inspektörer tar vissa genvägar både vad gäller själva inledningen av körprovet och säkerhetskontrollen. Vid avvikelser i schemat är något annat inte möjligt om det ska gå att utföra sina nio körprov inom någorlunda utsatt tid”

http://uppkorningblog.com
Gäst 2018-11-11 15:11 ! Citera #
Kan du ge en exakt länk till inlägget?
Förarprövaren 2018-11-11 18:39 ! Citera #
Oj, glömde den!
https://uppkorningblog.com/2017/05/13/korprovet/
Gäst 2018-11-21 11:59 ! Citera #
Tack, intressant artikel.
Körde själv upp nyligen och hade tur med en lugn och avslappnad inspektör vilket hjälpte mig hålla nerverna i styr men efter att ha hört historier från andra kan jag förstå att en lättretlig aspirant och stressad inspektör kan få det att gå illa. Intressant att få höra den andra sidan med.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest