Körkortonline > Körkortsforum > Vid vilket varvtal frikopplar …
Vid vilket varvtal frikopplar man vid inbromsning
Säg att jag närmar mig något som gör att jag behöver sänka farten. Jag trycker på bromsen. När är varvtalet såpass lågt att jag ska frikoppla (och växla ner)? Skiljer det sig mellan olika bilar? Ska man bara lyssna efter om motorn börjar hacka eller hinner varvtalet bli för lågt då?
1200 låter väldigt högt. Nu har jag aldrig kollat på varvtalet utan vet när jag ska frikoppla, men om du ska köra upp med förskolans bil kan du ta och testa i vilka hastigheter bilen säger ifrån på de olika växlarna.
T.ex klarade körskolans bil av 20km/h på 4ans växel när man skulle stanna. Då man snarare gled runt i 40km/h på 1200 varv måste varvtalet vid 20km/h varit betydligt lägre. Men det beror kanske på bilmodell och bränsle?
T.ex klarade körskolans bil av 20km/h på 4ans växel när man skulle stanna. Då man snarare gled runt i 40km/h på 1200 varv måste varvtalet vid 20km/h varit betydligt lägre. Men det beror kanske på bilmodell och bränsle?
Övningskör 2018-10-27
1200 låter väldigt högt. Nu har jag aldrig kollat på varvtalet utan vet när jag ska frikoppla, men om du ska köra upp med förskolans bil kan du ta och testa i vilka hastigheter bilen säger ifrån på de olika växlarna. T.ex klarade körskolans bil av 20km/h på 4ans växel när man skulle stanna. Då man snarare gled runt i 40km/h på 1200 varv måste varvtalet vid 20km/h varit betydligt lägre. Men det beror kanske på bilmodell och bränsle?
Växel 1 enbart vid start från stillastående
Växel 2 upp till 20 km
Växel 3 upp till 40-50 km beroende på bil.
Växel 4 från 40 som minst oxå beroende på bil oftast växeln 4 vid 50 och uppåt.
Växel 5 eventuellt 6 allt över 50 km oxå beroende på bil.
Men fungerar oftast följa dessa exempel.
gäller även när du växlar ner innan sväng m.m som högsta/ minsta hastighet för varje växel.
piraten74
Växel 2 upp till 20 km
Växel 3 upp till 40-50 km beroende på bil.
Växel 4 från 40 som minst oxå beroende på bil oftast växeln 4 vid 50 och uppåt.
Växel 5 eventuellt 6 allt över 50 km oxå beroende på bil.
Men fungerar oftast följa dessa exempel.
gäller även när du växlar ner innan sväng m.m som högsta/ minsta hastighet för varje växel.
piraten74
Stefan Löfvén 2018-10-15
Säg att jag närmar mig något som gör att jag behöver sänka farten. Jag trycker på bromsen. När är varvtalet såpass lågt att jag ska frikoppla (och växla ner)? Skiljer det sig mellan olika bilar? Ska man bara lyssna efter om motorn börjar hacka eller hinner varvtalet bli för lågt då?
Gäst 2018-10-31
Jag bara lyssnar och känner när det är dags att frikoppla. Det är något man lär sig. Har aldrig kollat på varvtalet vid inbromsning.
Gäst 2018-10-31
Men då växlar du ju inte ner förrän motorn börjar hacka? Då får du väl inte maximal motorbroms?
Senaste foruminläggen
Rubrik