Start > Körkortsforum > Är det sant???

Är det sant???

orolig 2018-09-29 21:12 ! Citera #
Hej!
Kör upp snart och har kollat upp vilken bil som trafikverket har i den staden jag ska köra upp i, vilket är VW golf TDI Diesel (Manuell) och efter att ha läst andra forum har många sagt att de kuggat på grund av bilen och att diesel bilar är svåra att förstå sig på?

Så min fråga är: Finns det verkligen någon skillnad mellan diesel bilar och manuell bilar vad gäller hur man hanterar de under körningen? Vad bör man tänka på?

Tacksam för svar
orolig 2018-09-29 21:13 ! Citera #
EDIT: Skrev fel vid slutet jag menar om det finns någon skillnad mellan diesel bilar och bensin bilar, blev lite fel där xD
Gäst3 2018-09-29 21:54 ! Citera #
Den största skillnaden mellan en bensin bil och en diesel bil är att diesel bilen har mycket kraftigare drivmoment.
De vill säga att det kan kännas som om den vill ”dra dig framåt” mycket mera när du ska hitta dragläget.
Så man kan få vara beredd på det och parera med kopplingen betydligt mera än vad man behöver göra med en bensindriven bil. Men om man är medveten om det så tycker inte jag att det är svårare att köra en sådan bil, snarare tvärtom eftersom man knappt behöver någon som helst grund gas för att komma iväg..
M 2018-09-30 21:40 ! Citera #
orolig 2018-09-29
Hej!
Kör upp snart och har kollat upp vilken bil som trafikverket har i den staden jag ska köra upp i, vilket är VW golf TDI Diesel (Manuell) och efter att ha läst andra forum har många sagt att de kuggat på grund av bilen och att diesel bilar är svåra att förstå sig på?

Så min fråga är: Finns det verkligen någon skillnad mellan diesel bilar och manuell bilar vad gäller hur man hanterar de under körningen? Vad bör man tänka på?

Tacksam för svar
Jag har övningskört med våran chippade Audi TT bensin. Den flyger bokstavligen fram och är väldigt stark.
Körde upp med volvo v50, diesel. Väldigt väldigt svag i jämförelse! Men håll koll på varvtalen bara så märker du. Om du kan köra bil så kan du anpassa dig efter vilken bil du kör. Men tänk på att dieselbilar oftast är svagare och segare än en bensindriven bil.
Gäst 2018-10-01 09:15 ! Citera #
M 2018-09-30
Jag har övningskört med våran chippade Audi TT bensin. Den flyger bokstavligen fram och är väldigt stark.
Körde upp med volvo v50, diesel. Väldigt väldigt svag i jämförelse! Men håll koll på varvtalen bara så märker du. Om du kan köra bil så kan du anpassa dig efter vilken bil du kör. Men tänk på att dieselbilar oftast är svagare och segare än en bensindriven bil.
???????????
Diesel har alltid mer vrid, så dom är starkare. Däremot är effekten segare.
Gäst 2018-10-01 12:27 ! Citera #
M 2018-09-30
Du verkar inte veta vad du babblar om. Diesel svagare? Hahaha..
Gåst 2018-10-03 09:36 ! Citera #
Tjafsig tråd....Spelar ingen roll.

Generellt Diesell har mer torq vid lägre varvtal.
Man behöver inte direkt alls ge bpn grundgas, bilen rullar iväg.

Bensinare har generellt max torq vid vissa varvtal.

Kan man köra manuelt så bör man kunna framföra alla bilar....man känner det direkt efter första korta biten var det tar om man behöver ge gas eller inte.

Det är fördelar och nackdelar på båda motorerna tekniskt......

Sen så när man fått mer kött på benen så kollar man väldigt sällan på varvtalet vid växling då man lixom ”känner/hör” det när det är lämpligt....kommer med tiden där ;).

Så bara subt att testa olika.

Själv kör bensinare, körde upp i en Volvo Diesel klara kortet i en sådan.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor