Start > Körkortsforum > Manuell efter automat

Manuell efter automat

Gäst 2018-08-28 21:02 ! Citera #
Hej, Jag tog automat kort i april och har sedan dess kört automat bil regelbundet varje dag i flera timmar, eftersom jag har kört så mycket så känner jag mig ganska erfaren (undvek 2 olyckor idag genom att göra snabba och smarta val, krocken hade orsakat flera skadade, inte pga mig). Nu på torsdag har jag manuell uppkörning och har inte kört manuell på flera månader så började träna på manuell nu i måndags och tycker att allt jag har lärt mig från mina körlektioner kommer tillbaka som smör, knappt glömt något, kan kontrollera fordonet på ett bra sätt, undviker 1:ans växel om jag inte behöver stanna, kan motorbromsa utan att bilen guppar sig framåt, enligt mig är skillnaden mellan automat och manuell endast att ha koll på vilka växlar man kör m.m. Är det något speciellt ni tycker jag behöver tänka på? tips med körningen osv. Bor i en liten småort med cirka 27,000 personer och min uppkörning är 14:45 och det är lagom med bilar, händer knappt att det blir trafik. Som sagt 40 minuters uppkörning och gäller att inte göra så stora misstag och helst inga misstag.
Gäst 2018-08-28 22:31 ! Citera #
Vad tror du....

Samt du poängterar

”eftersom jag har kört så mycket så känner jag mig ganska erfaren (undvek 2 olyckor idag genom att göra snabba och smarta val, krocken hade orsakat flera skadade, inte pga mig)”....

Vardör ens fråga där....om det är så.
Gäst 2018-08-28 22:47 ! Citera #
Tror nog många klarar av att undvika att krocka/olycka efter att ha haft körkort i några månader, kolla statistiken för olyckor, den talar mycket för sig själv.
Gäst 2018-08-28 22:54 ! Citera #
Gäst 2018-08-28
Tror nog många klarar av att undvika att krocka/olycka efter att ha haft körkort i några månader, kolla statistiken för olyckor, den talar mycket för sig själv.
Tror nog många inte klarar av att undvika att krocka/olycka efter att ha haft körkort i några månader i min situation var jag redan inne i allt när det hände, hade jag inte reagerat så hade minst 4-5st bilar fått bärgats.
Gäst 2018-08-28 23:12 ! Citera #
Gäst 2018-08-28
Tror nog många inte klarar av att undvika att krocka/olycka efter att ha haft körkort i några månader i min situation var jag redan inne i allt när det hände, hade jag inte reagerat så hade minst 4-5st bilar fått bärgats.

WoW.......fasiken, är imponerad...av dig enbart....thums up, fler av dig behövs i trafiken verkligen...
Börje Kugg 2018-08-29 05:25 ! Citera #
Använder du din egna bil på den uppkörningen? Det råder undantag från kravet på dubbelkommando vid ett körprov som går ut på att häva automatvillkoret så tycker man ska utnyttja den möjligheten och boka utan trafikverkets bil!

I sådana fall slipper du ju en bil du är ovan vid, då tror jag du fixar det bra!
Gäst 2018-08-29 17:45 ! Citera #
Bokade bil genom trafikskolan! Deras är ganska skön att köra, har dock kört deras bil vad jag minns 1-2 ggr eftersom de skaffa dom precis innan jag tog automat kortet!
Gäst 2018-08-29 18:16 ! Citera #
Bor i en liten småort med cirka 27,000 personer”....

Skojar du eller, där jag bor är vi bara drygt 8500 invånare. DET är en liten småort, du bor ju i värsta staden jö :D
Gäst 2018-08-29 21:35 ! Citera #
Gäst 2018-08-29
Bor i en liten småort med cirka 27,000 personer”....

Skojar du eller, där jag bor är vi bara drygt 8500 invånare. DET är en liten småort, du bor ju i värsta staden jö :D
Haha! På dagarna ser man knappt 300 personer :)
Gäst 2018-08-29 21:35 ! Citera #
Hybris är bra! Då löper du större chans att kugga. :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest