Start > Körkortsforum > Vad har hänt med min körning?

Vad har hänt med min körning?

Stressad 2018-08-20 10:03 ! Citera #
Jag har övningskört i ca ett år. Gått många lektioner på skola. Kört mycket privat och med olika trafikskolelärare och även olika skolor. Tillslut tyckte min nuvarande lärare att jag är redo för uppkörning och bokade en tid. Det är ca en månad kvar.

Ungefär samtidigt som uppkörningen bokades blev min körning dålig igen.

Jag är nu tillbaka och övar på inledande manövrering och gör massa fel på sådant som jag gjort helt automatiskt innan.

Blev direkt så jäkla stressad och satte sån jäkla press på mig själv när uppkörningen bokades att jag nu bara tänker sönder vartenda moment och gör fel. Nu kör jag dåligt. Som en riktig nybörjare.

Hur ska jag komma ifrån det här? Jag kan ju EGENTLIGEN...

Någon som har något tips förutom ”slappna av”, för det funkar inte. Behöver något konkret!
Gäst 2018-08-20 13:21 ! Citera #
Kan du ger några exampel på moment där du misslyckas?
Alex 2018-08-20 14:01 ! Citera #
Du tänker och överanalyserar allt. När du ska köra så går din hjärna på högvarv och du tänker för mycket på vad du gör, vad du ska göra, när och hur. Gissar på att din körning blir ryckig och stressig. Om du inte tänker att du ska köra genom en cirkulationsplats utan fokuserar på målet med din totala körning gissar jag på att det går smidigare. Du manövrerar bilen lite per automatik och får mer harmoni utav det hela. ;)
Stressad 2018-08-21 08:19 ! Citera #
Gäst 2018-08-20
Kan du ger några exampel på moment där du misslyckas?
Backa runt gatuhörn, när jag blir ombedd att vända på lämplig plats, enkel placering vid korsningar, filbyte vid färd åt vänster i cirkulationsplats, avfarter osv. Brister på de flesta områden. Stressar upp mig inför varje liten grej och gör dumma val.
Stressad 2018-08-21 08:22 ! Citera #
Alex 2018-08-20
Du tänker och överanalyserar allt. När du ska köra så går din hjärna på högvarv och du tänker för mycket på vad du gör, vad du ska göra, när och hur. Gissar på att din körning blir ryckig och stressig. Om du inte tänker att du ska köra genom en cirkulationsplats utan fokuserar på målet med din totala körning gissar jag på att det går smidigare. Du manövrerar bilen lite per automatik och får mer harmoni utav det hela. ;)
Precis så är det. Innan uppkörningen bokades var det sådär. Det gick per automatik, behövde inte fundera så mycket om det inte uppstod någon särskilt knepig situation. Vardagskörningen gick skitbra. Nu hakar jag upp mig, fastnar i tankeloopar och gör massa konstiga stressade beslut. Sådant jag kunde har jag tänkt sönder tills jag inte längre fattar.

Ja. Ryckig och stressig. Oplanerad och förvirrad. Satte sån jäkla press på mig själv när uppkörningen bokades så jag står inte riktigt pall under trycket. Vet inte hur jag ska komma ifrån det här.

Ibland är jag stressad så jag skakar redan INNAN jag satt mig i bilen. Det har aldrig hänt förut.
Alex 2018-08-21 10:48 ! Citera #
Andas djupt och tänk realistiskt innan du sätter dig i bilen. Du ska ut och köra bil, som flera miljoner av Sveriges befolkning gör varje dag. Kan dem kan du. Även de mest korkade människorna kan ;) Du ska inte ut i rymden, du ska inte genomföra något läskigt experiment. Du ska transportera dig från punkt A till B på ett sätt som kommer ge dig hög frihetskänsla! Njuuuut och tänk att det är roligt! 8-)
Gäst 2018-08-22 20:33 ! Citera #
Min körlärare upptäckte att jag körde mycket bättre om vi pratade samtidigt för då hann jag inte med att överanalysera allt som jag egentligen redan hade automatiserat. Så jisses vad hon pratade på mina lektioner :-). Jag körde samma taktik på uppkörningen och förberedde en massa samtalsämnen och som tur var fick jag en pratglad inspektör. Tror faktiskt att det hjälpte mig för nervositeten släppte iaf tillräckligt mycket när vi väl kom igång med både körning och prat.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor