Start > Körkortsforum > Köra bil med ej behörigt körko…

Köra bil med ej behörigt körkort?

britta 2018-06-09 09:12 ! Citera #
Jag har körkort för automatväxlad bil, men vad blir påföljderna om jag skulle köra en bil med manualväxel...indraget körkort, böter?
Gäst 2018-06-09 11:16 ! Citera #
Jag det blir nog böter och kanske indraget körkort.
Gäst 2018-06-10 08:39 ! Citera #
Jag tror det vad i Trafikpoliserna de tog någon som körde ett för tungt släp eller för tungt lastad ”lätt lastbil”. Eftersom personerna hade vanligt B-körkort blev det olovlig körning och polisen beslagtog deras körkort.

Det blir med största sannolikhet samma påföljd i ditt fall.
Maja 2018-06-10 10:54 ! Citera #
Du ska göra bara uppkörning för manuell .Annas om du kör dem drar körkort och böter
Körlastbil 2018-06-10 11:12 ! Citera #
Gäst 2018-06-10
Jag tror det vad i Trafikpoliserna de tog någon som körde ett för tungt släp eller för tungt lastad ”lätt lastbil”. Eftersom personerna hade vanligt B-körkort blev det olovlig körning och polisen beslagtog deras körkort.

Det blir med största sannolikhet samma påföljd i ditt fall.
Det var inte körkortet som det var fel på i det avsnittet du såg på tv.
Problemet var att den lätta lastbilen var för tungt lastad, den får bara väga max 3500 kg men hade nu en maxvikt på över 4000 kg.
Så det var därför dom drog in hans körkort, inte för att han körde en lätt lastbil. Sådana får du nämligen köra med ett B-körkort!
Skriv inte om du inte vet vad som gäller...
Gäst 2018-06-10 16:29 ! Citera #
Körlastbil 2018-06-10
Det var inte körkortet som det var fel på i det avsnittet du såg på tv.
Problemet var att den lätta lastbilen var för tungt lastad, den får bara väga max 3500 kg men hade nu en maxvikt på över 4000 kg.
Så det var därför dom drog in hans körkort, inte för att han körde en lätt lastbil. Sådana får du nämligen köra med ett B-körkort!
Skriv inte om du inte vet vad som gäller...
Du är ju uppenbart inte läskunnig. Det är ju exakt det som står i mitt inlägg, att den lätta lastbilen var för tungt lastad.
Gäst 2018-06-10 18:29 ! Citera #
Gäst 2018-06-10
Du är ju uppenbart inte läskunnig. Det är ju exakt det som står i mitt inlägg, att den lätta lastbilen var för tungt lastad.
Vad har vikter med körkortsbehörighet (manuell/automat) att göra i detta fall?
Visste inte att man får väga x antal kg för att köra manuellt växlad med automatkort ... helt irrelevant, så du är inte heller direkt läskunnig.
Gäst 2018-06-10 18:53 ! Citera #
Gäst 2018-06-10
Vad har vikter med körkortsbehörighet (manuell/automat) att göra i detta fall?
Visste inte att man får väga x antal kg för att köra manuellt växlad med automatkort ... helt irrelevant, så du är inte heller direkt läskunnig.
Well, som jag minns det var det någon som torskade även på att ha kört ett för tungt lastat släp, något som kräver högre behörighet än B-körkort. Det är mer jämförbart med automat/manuell.

Poängen är, kör man något man inte får köra och har körkort kan man förlora sitt befintliga körkort.
Gäst 2018-06-10 19:30 ! Citera #
Gäst 2018-06-10
Well, som jag minns det var det någon som torskade även på att ha kört ett för tungt lastat släp, något som kräver högre behörighet än B-körkort. Det är mer jämförbart med automat/manuell.

Poängen är, kör man något man inte får köra och har körkort kan man förlora sitt befintliga körkort.
”Poängen” som du menar heter ”Olovlig körning”.

Sedan kanske det inte krävs högre körkort för att köra tyngre släp - man får kanske inte med tanke på maximal tågvikt, oavsett behörighet.

Läs på lite vettja! (Y)
Gäst 2018-06-14 04:58 ! Citera #
Du åker på olovlig körning. Vilket inte är rekommenderat. Om du vill köra manuell, varför bokar du inte bara en uppkörning för manuell och sen är det klappat och klart? Du behöver inte ens göra något mer än det p.g.a ditt befintliga körkort.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov