Hej!
Nu har jag inte gjort teoriprovet nyligen men håller istället på att plugga till det (har prov på torsdag) och tänkte att jag kunde dela med mig av hur jag pluggar iaf. Jag har gjort mycket tester, i princip alla gratistester jag har kunnat hitta. Efter att ha gjort varje test har jag kollat vilka frågor jag svarat fel på och skrivit ner det jag tycker är svårt i ett word-dokument. Jag har även läst igenom boken och skrivit ner saker därifrån som uträkningsformler, miljö, statistik och annat som jag har tyckt varit extra svårt. Det här tycker jag har funkat ganska bra för mig iaf, det som är bra med att du gör tester från olika sidor är att du får olika formuleringar och bilder på frågor och kan förstå orsaken till rätt svar istället för att automatiskt veta att ”i frågan med lastbilen är svaret högerregeln” osv.
Något annat jag brukar göra under testerna är att läsa frågan först och tänka vad svaret blir innan jag läser svarsalternativen, på så sätt vet jag säkert att jag förstår frågan istället för att läsa svarsalternativen på en gång eftersom de ibland är alldeles för enkla att välja mellan. Sedan är boken väldigt bra också då den är lättläst och alltid har rätt svar, vilket man inte alltid kan lita på att körkortssidor har.
Du ligger ju otroligt nära godkänt på dina tester ändå, du skulle ju kunna skriva ner de fel du har haft så ser du kanske om det är något du har extra svårt för och kan läsa lite mer i boken om, eller bara skriva ner några gånger så att du verkligen får in det! Det går nog bra till slut ska du se