Start > Körkortsforum > Växel 1 eller 2 vid korsningar…

Växel 1 eller 2 vid korsningar?

7171777 2010-01-10 11:28 ! Citera #
Har precis kommit igång med övningskörningen, men har lite problem nu som min hjärna inte kan reda ut! Det gäller små korsningar, t.ex. i villaområden, där man måste sakta ned till en väldigt låg fart (eventuellt stanna) innan man kör in på vägen. Den stora frågan är alltså, ska man växla ned till 1:an eller ligga kvar på 2:an i dessa lägen?

Vad är tumregeln? Var går gränsen för när man måste växla ned och när man kan fortsätta på växel 2? Blir inte klok på det här, ibland säger körläraren växla och ibland säger han ”det behövde du inte göra” efter att jag växlat ned.

Vad gäller?

Edit: En sak till, hur jobbar man med kopplingen i ovanstående fall? Måste man trampa ned den, och jobba med dragläge, oavsett vilken växel man kör på, då man saktar ned till såpass låg fart?
Petis 2010-01-10 12:47 ! Citera #
Hej,

i regel ska man inte lägga i 1:an så länge bilen är i rull. Dock, om du kör en motorsvag bil kan det ibland bli svårt att ta 2:an i väldigt låga farter, utan en massa grundgas. Då är det lättare att gå upp på 1:an och köra som vanligt.

Om du är osäker på hur du jobbar med kopplingen när du kör väldigt sakta på 2:an så tycker jag du ska ut och prova. Egentligen är det precis som om du kör på 1:an, du släpper kopplingen tills dragläget och ger grundgas. Du kan oftast inte göra som när du växlar, alltså lyfta foten direkt. Då kommer bilen hoppa fram. Utan var försiktigt, försök få in känslan så kommer du lära dig och känna hur bilen beter sig.
7171777 2010-01-10 17:44 ! Citera #
Jaha, så man jobbar fortfarande med dragläge när man kör 2:an? Säg att man kör runt på parkering/garage eller annat trångt utrymme, måste man jobba med kopplingen där också då man kör med 2:an, eller kan man släppa den helt?

Vill minnas att jag såg en tråd för en tag sedan, där ts klagade på att han använde kopplingen för mycket. Där fick han tipset att våga släppa kopplingen helt och lämna foten på stödet. Tydligen så är det väldigt svårt att få motorstopp när bilen väl rullar. Varför gäller inte detta i det första fallet?

Krångligt med allt det här. Vill gärna klura ut det mesta i förhand. Hoppas att ni kan hjälpa mig.
Petis 2010-01-11 20:03 ! Citera #
Just det där med kopplingen och känslan kan vara lite klurigt att visualisera, enklast är nog om du åker ut och testar lite.

Självklart ska du släppa kopplingspedalen helt, men inte i samma raska takt som vid växelbyte. Gag syftade på om du kör väldigt långsamt, då kan du inte ta foten av kopplingen snabbt utan du måste trixa lite med dragläget.

Som sagt, ut och kör så känner du hur bilen beter sig! Prova starta på 2:an när bilen näst in till står still, så får du får in en känsla för hur mycket gas du behöver och hur snabbt du kan släppa kopplingen.
7171777 2010-01-11 21:49 ! Citera #
Tack för alla svar, förstår att jag är jobbig men har inte möjlighet att övningsköra just nu och vill ha klart allting innan nästa lektion. Jag kan ju köra rätt bra ändå, det är bara sådana här småsaker som irriterar mig otroligt!

Du säger att man ska släppa kopplingspledalen helt, men långsamt. Alltså måste man trycka ned den? Min fråga var lite mer om man kunde strunta i att trycka ned den över huvudtaget, och bara köra, dvs. gasa som vanligt, trots att man har väldigt låg fart. Det kan man tydligen inte, om jag förstått det rätt. Utan man ska trycka ner kopplingen till dragläget och ”krypköra” i hela svängen. Säg gärna till om jag inte förstått det rätt.
Corrina 2010-01-14 10:07 ! Citera #
7171777
Alltså måste man trycka ned den? Min fråga var lite mer om man kunde strunta i att trycka ned den över huvudtaget, och bara köra, dvs. gasa som vanligt, trots att man har väldigt låg fart. Det kan man tydligen inte, om jag förstått det rätt. Utan man ska trycka ner kopplingen till dragläget och ”krypköra” i hela svängen. Säg gärna till om jag inte förstått det rätt.


Man ska INTE köra med kopplingen ner - om du lär dig göra det (som jag lärt mig i Polen) då har du mycket timmar för att lära sig att inte göra det, som de vill på körskolan och provet.

Jag tror att du ska göra så där: planera, om du bara kanske behöver att stanna, så bara gör:
1. titta speglar
2. bromsa lite (inte för mycket)
3. växla till 2an
4. släpa bromsen och kopplingen till 1/2 och sen helt up med kopplingen (för att motorbromsa lite, de tycker att det är bra att göra)
5. blinka
6. om du behöver stanna - då ner med kopplingen, växla till 1an och hitta dragläget för att köra iväg snabbt.

Ibland, on du ser inte mycket - då kan du nästan stanna då motorbromsa lite och sen ner med kopplingen igen och till 1an.

Jag körde med dragläget och på mitt första test lektion här körde jag typ 30 minuter runt + bara till 3an, sen ner 2an och svänga och igen om och om igen. Senare var det några timmar privat att köra för att öva på.

Det finns ett bra bok - körbok, där de skriver hur man ska göra saker, för mig det var konstig att man titta i speglar först, sen bromsar, växlar och blinkar nästan sist, men om man planerar bra då är man mycket mer förbered och koncentrerar mycket mer på vad händer omkring dig, än på vad du ska göra in i bilen.

Lycka till (jag klarade uppkörningen igår, som privatist och kvinna på första försöket)
Corri
lamox 2010-03-22 16:21 ! Citera #
2an
Viktor 2010-04-06 14:46 ! Citera #
Om du stannar; 1:an. Så länge du rullar det minsta kan du gott ligga kvar på tvåan.
Gäst 2010-06-12 23:47 ! Citera #
Om man har bra sikt och vet att man kan utföra svängen utan stopp kan man köra på tvåan. Är sikten skymd och högerregeln gäller kan det vara lämpligt att gå ner på ettan och smyga sig fram i korsningen tills man ser att det är fritt fram, så man har chans att stanna om det kommer någon bil som man ska lämna företräde för.
Gäst 2010-06-23 11:18 ! Citera #
Säger som avanstående att om du har god sikt och ser att det inte kommer bilar kan du köra på tvåan, men är du det minsta osäker på om det kan komma någon eller om du ska vänta på att någon ska korsa vägen brukar jag växla ner till ettan.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I går 22:45
3
I går 22:10
88
I går 20:21
12
I går 15:07
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor