Alltså måste man trycka ned den? Min fråga var lite mer om man kunde strunta i att trycka ned den över huvudtaget, och bara köra, dvs. gasa som vanligt, trots att man har väldigt låg fart. Det kan man tydligen inte, om jag förstått det rätt. Utan man ska trycka ner kopplingen till dragläget och ”krypköra” i hela svängen. Säg gärna till om jag inte förstått det rätt.
Man ska INTE köra med kopplingen ner - om du lär dig göra det (som jag lärt mig i Polen) då har du mycket timmar för att lära sig att inte göra det, som de vill på körskolan och provet.
Jag tror att du ska göra så där: planera, om du bara kanske behöver att stanna, så bara gör:
1. titta speglar
2. bromsa lite (inte för mycket)
3. växla till 2an
4. släpa bromsen och kopplingen till 1/2 och sen helt up med kopplingen (för att motorbromsa lite, de tycker att det är bra att göra)
5. blinka
6. om du behöver stanna - då ner med kopplingen, växla till 1an och hitta dragläget för att köra iväg snabbt.
Ibland, on du ser inte mycket - då kan du nästan stanna då motorbromsa lite och sen ner med kopplingen igen och till 1an.
Jag körde med dragläget och på mitt första test lektion här körde jag typ 30 minuter runt + bara till 3an, sen ner 2an och svänga och igen om och om igen. Senare var det några timmar privat att köra för att öva på.
Det finns ett bra bok - körbok, där de skriver hur man ska göra saker, för mig det var konstig att man titta i speglar först, sen bromsar, växlar och blinkar nästan sist, men om man planerar bra då är man mycket mer förbered och koncentrerar mycket mer på vad händer omkring dig, än på vad du ska göra in i bilen.
Lycka till (jag klarade uppkörningen igår, som privatist och kvinna på första försöket)
Corri