Vil!
Visst kan jag ge konstruktiv kritik, men till vilken nytta?
Jag har vid ett flertal tillfällen här beskrivit olika moment exvis hur man kör miljövänligt med en bestämd acceleration.
I det här fallet blir jag bara trött när man inte inser att det är ens egna uppträndande i trafiken som måste förbättras, utan försöker skjuta över skulden för det personliga misslyckandet på en trafikinspektör. Resonemanget är att det var inspektören som var elak, inte att jag själv inte vet hur man skall göra.
Man negligerar viktiga moment för att helt enkelt skylla ifrån sig.
Alla vet minsann hur det skall vara, eller så vet deras trafiklärare det och inspektören har ingen aning om vad han sysslar med utan vill bara jävlas!
Jämför gärna med en fotbollstränare, spelare, publik och föräldrar gentemot fotbollsdomaren! Alla ”vet” hur det skall vara och domaren är dum i huvudet, partisk eller bara elak. När man sedan tar fram regelboken visar det sig att domaren i de allra flesta fallen har rätt och det beror på att han är den som är mest insatt i hur reglerna skall tillämpas, genom utbildningar, domarseminarier och liknande.
Trafikinspektörerna är proffs som är experter på att bedöma körprov! Det finns ingen annan på jorden som vet hur man bedömer ett svenskt körprov utom dom svenska trafikinspektörerna!!!
Trafiklärare i all ära men dom har inte tillräcklig kunskap/erfarenhet/utbildning i hur man genomför ett körprov!
Men ok, vi skall väl försöka vara lite konstruktiva!
Det är inte kul att bli kuggad, men man blir kuggad beroende på att man gör misstag som inte får förekomma i trafiken. Att inte se sig för är en klassiker. Att inte kunna manövera bilen är ett annat exempel. Om nu inspektören kuggar körningen pga tex avsökningen så är det bara att bita i det sura äpplet och förbättra den! Gör man inte det så blir man kuggad nästa gång också! Inspektörerna kommer inte att ändra sin bedömning bara för att du tycker dom är petiga!
Kom ihåg att körprovet är ett stickprov!
Kom ihåg att en körning aldrig kan vara exakt likadan som en annan!
Kom ihåg att majoriteten av dom som kör upp klarar provet!
Kom ihåg att insektörens roll är att skapa så goda förutsättningar för prov som möjligt, inte att kugga!
Kom ihåg att inspektörerna träffar alla möjliga sorters människor, av alla färger, av alla sexuella läggningar osv. så om du tror att du blir kuggad bara för att du är en vänsterhänt jazztrombonist från västra värmland, så glöm det!
Kom ihåg att en kuggad person bara kommer ihåg brottstycken av det som inspektören har sagt, så kontrollera kryssen på protokollet för att få en bild av vad som hänt!
Kom ihåg att lära er läsa ut protokollet så ni förstår vad där står!
Puh! Återkommer nog senare med mer!
statistiken säger att bara 42% klarar uppkörningen i Farsta och Södertälje på första försöket. ja, nästan alla klarar men till vilket pris. tror inte ett dugg alla kuggade kör så dåligt. jag blev kuggade för två exakt motsatta ”fel” två förra gånger. och kollar man Sveriges Värsta Förare blir man tveksam på era yrkeskompetens överhuvudtaget.