Start > Körkortsforum > Uppkörning

Uppkörning

Gäst 2010-01-08 19:20 ! Citera #
Att det ska vara så svårt att få körkort!!! Missade min 3:e uppkörning i förra veckan pga att jag måste lyft blicken mera. KOmmer aldrig bli klar!! Har bokat ny tid i södertälje nästa vecka,nån som kört upp där? Är det svårt? Har kört i farsta o uppsala.
Gäst 2010-01-11 05:04 ! Citera #
Jag tog körkortet den 23:e December, kuggade på första uppkörningen i Jakobsberg pga. jag missat en gående som gömde sig väldigt bra bakom en barriär med en barnvagn.
Andra uppkörningen fixade jag i Katrineholm.

Kan rekommendera både Katrineholm & Jakobsberg som uppkörningsorter men om jag ska gå efter vad kompisar sagt skall det vara lätt i Södertälje med.
Nori 2011-04-26 11:17 ! Citera #
Håller med. Att klara uppkörningen i Katrineholm är lätt. Klarade uppkörningen idag men har teorin kvar. men lycka till!
m 2011-04-27 16:42 ! Citera #
Hej!

Hade också min tredje https://korkortonline.se/fakta/uppkorning/, som jag inte klarade... Känns skit tråkigt när jag faktiskt inte ens tycker att mitt fel borde räknas!
Hela tiden får man höra om hur viktigt det är att stanna för folk som ska över ett övergångsställe och när jag väl gör det, ja då så stannade jag tydligen på fel ställe.....? Himla konstigt det där. Vet inte om det beror på mig eller uddevalla eller dom på trafikverket eller vad det är, men det känns väldigt meningslöst nu i alla fall!
2kuggningen 2012-01-20 18:56 ! Citera #
Ja visst är det hemskt att kugga har kuggat två gånger nu kan säga att södertälje kan säkert vara lätt men beror helt på lärare.
Finns en lärare där iaf som kuggar på allt minsta lilla misstag eller om du inte kollar i rätt ordning i speglar helst ska du
även köra upp via trafikskola om du får just honom.
inspektörn 2012-01-20 23:40 ! Citera #
2kuggningen: om du inte vet i vilken ordning du skall kolla speglarna, skall du inte ha körkort!
Vil 2012-01-24 14:03 ! Citera #
Inspektörn, du kanske kan komma med lite konstruktiv kritik istället? Onödigt att vara otrevlig.
inspektörn 2012-01-25 23:10 ! Citera #
Vil!
Visst kan jag ge konstruktiv kritik, men till vilken nytta?
Jag har vid ett flertal tillfällen här beskrivit olika moment exvis hur man kör miljövänligt med en bestämd acceleration.
I det här fallet blir jag bara trött när man inte inser att det är ens egna uppträndande i trafiken som måste förbättras, utan försöker skjuta över skulden för det personliga misslyckandet på en trafikinspektör. Resonemanget är att det var inspektören som var elak, inte att jag själv inte vet hur man skall göra.
Man negligerar viktiga moment för att helt enkelt skylla ifrån sig.
Alla vet minsann hur det skall vara, eller så vet deras trafiklärare det och inspektören har ingen aning om vad han sysslar med utan vill bara jävlas!
Jämför gärna med en fotbollstränare, spelare, publik och föräldrar gentemot fotbollsdomaren! Alla ”vet” hur det skall vara och domaren är dum i huvudet, partisk eller bara elak. När man sedan tar fram regelboken visar det sig att domaren i de allra flesta fallen har rätt och det beror på att han är den som är mest insatt i hur reglerna skall tillämpas, genom utbildningar, domarseminarier och liknande.
Trafikinspektörerna är proffs som är experter på att bedöma körprov! Det finns ingen annan på jorden som vet hur man bedömer ett svenskt körprov utom dom svenska trafikinspektörerna!!!
Trafiklärare i all ära men dom har inte tillräcklig kunskap/erfarenhet/utbildning i hur man genomför ett körprov!
Men ok, vi skall väl försöka vara lite konstruktiva!
Det är inte kul att bli kuggad, men man blir kuggad beroende på att man gör misstag som inte får förekomma i trafiken. Att inte se sig för är en klassiker. Att inte kunna manövera bilen är ett annat exempel. Om nu inspektören kuggar körningen pga tex avsökningen så är det bara att bita i det sura äpplet och förbättra den! Gör man inte det så blir man kuggad nästa gång också! Inspektörerna kommer inte att ändra sin bedömning bara för att du tycker dom är petiga!
Kom ihåg att körprovet är ett stickprov!
Kom ihåg att en körning aldrig kan vara exakt likadan som en annan!
Kom ihåg att majoriteten av dom som kör upp klarar provet!
Kom ihåg att insektörens roll är att skapa så goda förutsättningar för prov som möjligt, inte att kugga!
Kom ihåg att inspektörerna träffar alla möjliga sorters människor, av alla färger, av alla sexuella läggningar osv. så om du tror att du blir kuggad bara för att du är en vänsterhänt jazztrombonist från västra värmland, så glöm det!
Kom ihåg att en kuggad person bara kommer ihåg brottstycken av det som inspektören har sagt, så kontrollera kryssen på protokollet för att få en bild av vad som hänt!
Kom ihåg att lära er läsa ut protokollet så ni förstår vad där står!
Puh! Återkommer nog senare med mer!
killer 2012-01-25 23:29 ! Citera #
Jag har uppkörning i Södertälje imorgon ..
4 kugg 2012-01-26 12:53 ! Citera #
inspektörn
Vil!
Visst kan jag ge konstruktiv kritik, men till vilken nytta?
Jag har vid ett flertal tillfällen här beskrivit olika moment exvis hur man kör miljövänligt med en bestämd acceleration.
I det här fallet blir jag bara trött när man inte inser att det är ens egna uppträndande i trafiken som måste förbättras, utan försöker skjuta över skulden för det personliga misslyckandet på en trafikinspektör. Resonemanget är att det var inspektören som var elak, inte att jag själv inte vet hur man skall göra.
Man negligerar viktiga moment för att helt enkelt skylla ifrån sig.
Alla vet minsann hur det skall vara, eller så vet deras trafiklärare det och inspektören har ingen aning om vad han sysslar med utan vill bara jävlas!
Jämför gärna med en fotbollstränare, spelare, publik och föräldrar gentemot fotbollsdomaren! Alla ”vet” hur det skall vara och domaren är dum i huvudet, partisk eller bara elak. När man sedan tar fram regelboken visar det sig att domaren i de allra flesta fallen har rätt och det beror på att han är den som är mest insatt i hur reglerna skall tillämpas, genom utbildningar, domarseminarier och liknande.
Trafikinspektörerna är proffs som är experter på att bedöma körprov! Det finns ingen annan på jorden som vet hur man bedömer ett svenskt körprov utom dom svenska trafikinspektörerna!!!
Trafiklärare i all ära men dom har inte tillräcklig kunskap/erfarenhet/utbildning i hur man genomför ett körprov!
Men ok, vi skall väl försöka vara lite konstruktiva!
Det är inte kul att bli kuggad, men man blir kuggad beroende på att man gör misstag som inte får förekomma i trafiken. Att inte se sig för är en klassiker. Att inte kunna manövera bilen är ett annat exempel. Om nu inspektören kuggar körningen pga tex avsökningen så är det bara att bita i det sura äpplet och förbättra den! Gör man inte det så blir man kuggad nästa gång också! Inspektörerna kommer inte att ändra sin bedömning bara för att du tycker dom är petiga!
Kom ihåg att körprovet är ett stickprov!
Kom ihåg att en körning aldrig kan vara exakt likadan som en annan!
Kom ihåg att majoriteten av dom som kör upp klarar provet!
Kom ihåg att insektörens roll är att skapa så goda förutsättningar för prov som möjligt, inte att kugga!
Kom ihåg att inspektörerna träffar alla möjliga sorters människor, av alla färger, av alla sexuella läggningar osv. så om du tror att du blir kuggad bara för att du är en vänsterhänt jazztrombonist från västra värmland, så glöm det!
Kom ihåg att en kuggad person bara kommer ihåg brottstycken av det som inspektören har sagt, så kontrollera kryssen på protokollet för att få en bild av vad som hänt!
Kom ihåg att lära er läsa ut protokollet så ni förstår vad där står!
Puh! Återkommer nog senare med mer!

statistiken säger att bara 42% klarar uppkörningen i Farsta och Södertälje på första försöket. ja, nästan alla klarar men till vilket pris. tror inte ett dugg alla kuggade kör så dåligt. jag blev kuggade för två exakt motsatta ”fel” två förra gånger. och kollar man Sveriges Värsta Förare blir man tveksam på era yrkeskompetens överhuvudtaget.

Senaste foruminläggen

Rubrik
9
I dag 09:24
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov