Start > Körkortsforum > Hur ska jag övervinna rädslan?

Hur ska jag övervinna rädslan?

Virre 2018-02-26 21:01 ! Citera #
Tjenare. Jag har ganska precis gett mig på det här med att övningsköra och har kört en hel del privat på lugna vägar. Problemet jag har, är att det finns väldigt få vägar här som är lugna. Och dessa vägar börjar bli alldeles för enkla för mig att köra på. Jag utvecklar typ inte min körförmåga och körvana längre, genom att köra på de vägarna. Så jag måste faktiskt bege mig ut i stadstrafiken nu. Problemet är att jag är fullkomligt livrädd. Jag vågar helt enkelt inte köra inne i centrala delarna av staden, förutom när jag kör på trafikskola. Jag har inte råd att bara köra på trafikskolan, så jag måste verkligen våga ta steget att övningsköra inne i centrum privat nu. Har någon några tips på hur jag slutar vara så rädd? Det som jag oroar mig mest för är att få motorstopp med bilar bakom mig. Att växla är nämligen inte min starka sida... Att växla upp går ganska bra, men nedväxlingen är sjukt svår tycker jag. Och gällande stadskörning är det så sjukt många saker samtidigt man måste hålla koll på, så jag kommer antagligen drabbas av panik. Att mina handledare dessutom inte heller direkt är så duktiga på att hålla sig lugna hjälper inte direkt. Men nu är det dags att skärpa sig. Jag måste börja förbereda mig mentalt inför detta, så kom gärna med tips på hur man kan övervinna rädslan eller bara allmänt peppande ord. Det skulle göra mig väldigt glad. Tack på förhand!
T 2018-02-26 21:53 ! Citera #
Man övervinner rädslan genom att öva, öva, öva. I och med att du känner dig ’färdig’ med de lätta vägarna så är du i alla fall någonstans mentalt redo för att utmana dig själv lite mer och det är ett steg i rätt riktning. :)

Kör i stan när det inte är rusning så du kommer in i rytmen med trafikljus, övergångsställen, cyklister, fotgängare etc. Hastigheten i stadstrafik är ju ofta ganska låg så även om det händer mycket har du också lite mer tid till att hinna kolla. Det här med att hålla uppsikt åt alla håll och kanter blir lättare ju säkrare du blir på att manövrera bilen (där målet är att du knappt ska tänka på manövreringen). Vad är det med nedväxlingen du tycker är svårt? Har du drabbats av panik, eller är det mer att du tänker att du ska göra det? Ta det lugnt! Motorstopp är verkligen inte hela världen. Klart att det alltid finns bilar bakom som kommer hetsa och tuta, men om ni exempelvis står vid ett rödljus är det ju inte så att du kommer bli påkörd bakifrån i hög hastighet. De får tuta och sura i bilen bakom, du måste bara försöka koppla bort det. Alla som kör en manuellt växlad bil får motorstopp någon gång; fokusera på att få igång bilen igen så snabbt du kan så är du snart på väg igen. :)
Gäst 2018-02-26 22:40 ! Citera #
Känner igen mig som attan i det du skriver, det var likadant för mig när jag övningskörde..
Men jag och min privata handledare gjorde som delmål med min körning.
Vi ökade körningsområdet lite i taget, som ett exempel så kunde jag börja med att köra runt på dom lugna vägarna jag redan kände till, men sedan så körde jag närmare och närmare stan för varje gång jag körde.
Då fick jag mer och mer känna på i ett lugnt tempo att det inte var så farligt som jag hade målat upp det i mitt huvud :D
Virre 2018-02-27 00:00 ! Citera #
T 2018-02-26
Man övervinner rädslan genom att öva, öva, öva. I och med att du känner dig ’färdig’ med de lätta vägarna så är du i alla fall någonstans mentalt redo för att utmana dig själv lite mer och det är ett steg i rätt riktning. :)

Kör i stan när det inte är rusning så du kommer in i rytmen med trafikljus, övergångsställen, cyklister, fotgängare etc. Hastigheten i stadstrafik är ju ofta ganska låg så även om det händer mycket har du också lite mer tid till att hinna kolla. Det här med att hålla uppsikt åt alla håll och kanter blir lättare ju säkrare du blir på att manövrera bilen (där målet är att du knappt ska tänka på manövreringen). Vad är det med nedväxlingen du tycker är svårt? Har du drabbats av panik, eller är det mer att du tänker att du ska göra det? Ta det lugnt! Motorstopp är verkligen inte hela världen. Klart att det alltid finns bilar bakom som kommer hetsa och tuta, men om ni exempelvis står vid ett rödljus är det ju inte så att du kommer bli påkörd bakifrån i hög hastighet. De får tuta och sura i bilen bakom, du måste bara försöka koppla bort det. Alla som kör en manuellt växlad bil får motorstopp någon gång; fokusera på att få igång bilen igen så snabbt du kan så är du snart på väg igen. :)
Tack för svaret :)
Det jag tycker är svårt med nedväxling är att veta när man ska göra det och även att göra det snabbt och inte så ryckigt. Folk säger till mig att lyssna på motorljudet, men helt ärligt säger det mig ingenting. Jag har ju givetvis när motorn är påväg att stanna, men man ska väl växla ner INNAN motorn börjar hacka, så jag kan tyvärr inte lyssna mig till när jag ska växla ner. Och ja, jag har drabbats av panik när jag har kört. Det vill jag helst inte uppleva igen. Men det du skrev lugnar mig! Så tack för det :)
Virre 2018-02-27 00:03 ! Citera #
Gäst 2018-02-26
Känner igen mig som attan i det du skriver, det var likadant för mig när jag övningskörde..
Men jag och min privata handledare gjorde som delmål med min körning.
Vi ökade körningsområdet lite i taget, som ett exempel så kunde jag börja med att köra runt på dom lugna vägarna jag redan kände till, men sedan så körde jag närmare och närmare stan för varje gång jag körde.
Då fick jag mer och mer känna på i ett lugnt tempo att det inte var så farligt som jag hade målat upp det i mitt huvud :D
Skönt att veta att jag inte är den enda i världen att ha känt den här rädslan! Det här med delmål låter riktigt klokt, så det är ska jag definitivt ta upp med mina handledare och försöka lägga upp något liknande. Tack för ditt svar! :)
Här är en till som övningskör 2018-02-28 10:29 ! Citera #
Hej jag har varit precis som du livrädd . För mig har det gått över så det kommer bli bättre.

Mitt tips till dig är att ta det lugnt..lättare sagt än gjort.. men att stressa upp sig är det sämsta man kan göra. Då blir man mer passiv och har svårare att välja ut vad som är viktigt just i situationen att hålla uppmärksamhet på.

Har du möjlighet att öva i stadstrafik på förmiddagen då det inte är lika mycket trafik. Jag brukade öva på förmiddagen på söndagar. (Många är lediga och hemma och tar lite sovmorgon)

Ett annat tips kör inte för länge åt gången.

Din växling kommer att bli bättre med tiden. Va inte rädd för motorstopp , ta din tid. Det händer alla ibland. Bli inte stressad av de bakom dig. Det blev jag med. Men min lärare sa till mig att man kan ’ skita’ i de bakom. De ser ju att du över ! Och de får köra om dig om det stör. Tråkigt att folk är så stressade men inte ditt fel. .

Lycka till
Gäst 2018-02-28 14:22 ! Citera #
Min handledare sa alltid till mig att ”du har ju skylten där bak så ta det lugnt”. Alla är nya i trafiken någon gång och de flesta har faktiskt förståelse för det. Men som tidigare skrivit så kör under förmiddagar/mitten på dagen och vid andra tillfällen då det inte är särskilt mycket trafik. Annars kanske ni kan åka till nåt annat ställe i närheten om ni har möjlighet till det om där är lugnare trafik. Och angående motorstopp, alla får motorstopp ibland, även de som har körkort. Vad du ska komma ihåg då är att det är bättre att ta det lugnt när du kör iväg och de bakom får acceptera att det går lite långsammare. För stressar du efter ett motorstopp så får man ju oftast ett till. Men det övar man ju bort, det blir så i början. Och växlingen kommer också bli bättre ju mer du kör.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest