Start > Körkortsforum > Hjälp uppkörning på måndag !!!

Hjälp uppkörning på måndag !!!

Jessica J 2018-02-15 18:41 ! Citera #
Hejsan Jag hade teorin idag och lyckades men blir supernervös inför uppkörningen, kmr ha det på måndag. Har ni någon tips som kan hjälpa mig med detta? Jag känner mig dock osäker inför provet för att jag är inte en duktig förare, en fegis kan man kallas mig för :(
Grejen är att jag hade kört jättelänge med min handledare och var van med hans körsätt. När jag började på en trafikskola då tyckte min lärare att ”du kör för fort och inte kan planera körningen i god tid”. Det tänkte jag på i fler dagar. Veckan efter hade jag en privat övningskörning då körde jag exakt som läraren hade sagt till, det blev jag inte godkänd av min handledare. Han sa att jag körde för långsam och hindrade de andra trafikanter och ba mig våga mer. Till exempel som att när vi kör i en skymd korsning där högerregeln gäller, min handledare säger att jag kan låta det vara på 2.an men flytta foten till bromspedalen istället så är beredd att stanna när som helst. Medan när jag kör med läraren i trafikskolan måste jag lägga ner till 1.an.
Nu måste jag stå mellan två olika körsätt och inte vet vilken är bra inför uppkörningen. Hjälppppp!
Gäst 2018-02-15 19:17 ! Citera #
Tycker att du ska göra som körskolan säger, de har mer kunskap om vad som krävs för att man ska bli godkänd på en uppkörning än din privata handledare. Du kan kanske också tamed din handledare på en körlektion hos körskolan så kan hen se hur körskolan lär ut. Då kanske det skulle bli enklare sen, om ni blir överens om hur du ska köra? Då får ju din handledare också möjligheten att ifrågasätta det hen tycker du gör fel hemma? Så kolla om körskolan erbjuder privata handledare att följa med.
Gäst 2018-02-15 21:30 ! Citera #
Lyssna defentivt på körskolan. Den körstilen du beskriver hos din privata handledare verkar inte ha så mycket riskmedvetenhet samt defensivt körande i sig.

Jag tog det lugnt och metodiskt, men ändå inte för lugnt. Utan jag körde på precis så att bilresan kändes mjuk och skön. Det ska inte vara så att du gasar upp snabbt (gasa upp bestämt till högre växlar) men inte heller att du är för mesig på gasen. Det må låta tufft, men jag säger som tidigare skribent skrev och be din handledare följa med på en körlektion. Jag är rätt så säker på att du får ha någon i baksätet så länge du frågar.

Lycka till med uppkörningen! :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
9
I går 19:38
4
I går 18:10
11
I går 18:00
1
I går 16:06
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest