Start > Körkortsforum > ”Lilla uppkörning” ett krav?

”Lilla uppkörning” ett krav?

Lirar’n 2018-02-09 00:54 ! Citera #
Det är så att jag ska köra upp snart och innan dess vill man bilskolelärare att jag ska göra en ”lilla uppkörning” vilket i grund och botten är som en riktig uppkörning. Han har vid flera tillfällen sagt att jag är redo för att köra upp och det här med lilla uppkörningen känns bara som ett slöseri med pengar.

Detta är väl inget man är tvungen och att göra inför en riktig uppkörning?
Gäst 2018-02-09 01:20 ! Citera #
Ska du köra upp genom dem, kan det vara så. Det är flera som gör så. Lycka till =)
Gäst 2018-02-09 02:41 ! Citera #
Vad menar du med tvungen? Du är inte tvungen att ens sätta foten på en trafikskola.
Lilla uppkörningen är inte slöseri med pengar. Det är ett stickprov precis som uppkörningen.
Vill du inte så skit i det bara. Svårare än så är det inte.
Gäst 2018-02-09 16:11 ! Citera #
Lirar’n 2018-02-09
Det är så att jag ska köra upp snart och innan dess vill man bilskolelärare att jag ska göra en ”lilla uppkörning” vilket i grund och botten är som en riktig uppkörning. Han har vid flera tillfällen sagt att jag är redo för att köra upp och det här med lilla uppkörningen känns bara som ett slöseri med pengar.

Detta är väl inget man är tvungen och att göra inför en riktig uppkörning?
Eftersom du går via en körskola så kan det vara så att dom har ”lilla uppkörningen” som ett moment i din körkortsutbildning. Och bryter du det så kan dom ha rätt i att neka dig bil vid en uppkörning. Men det är inte ofta det sker, men dom kan göra det eftersom du har brutit avtalet som ni hade när du valde att bli elev hos dom...

Men du ska absolut inte se det som slöseri med pengar, det är ett utmärkt sätt för din körlärare att verkligen se hur du ligger till när det kommer till en riktig uppkörning. Och om ni har flera lärare så kan du få köra med någon annan lärare som du inte har kört med förut, och det gör dom för att du ska få känna på att köra med någon som du inte har åkt med förut.
Gästen 2018-02-10 03:13 ! Citera #
Dom flesta körskolor har ju lillauppkörningen som ett moment i utbildningen, de är ju som en vanlig lektion bara att du kan få köra med en annan trafiklärare på skolan så du ska få en känsla av hur de känns att köra med någon annan än bara din trafiklärare, oftast i slutet av ens utbildning så kör man ju runt på vanliga uppkörnings rundor som trafikverket använder sig av i just den staden man kör upp i så de hjälper ju bara dig själv i längden.
Gäst 2018-02-10 17:22 ! Citera #
Jag tror det är samma som en utbildningskontroll som de kalla det på min körskola. Då tar man bara en vanlig lektion/dubbellektion, kanske med en annan lärare och kör en runda som ska likna en uppkörning. Därför blandar sig inte körläraren i din körning om de inte måste ingripa av något skäl och du får köra en runda som kan komma på en uppkörning. Jag tycker det är jättebra att göra det för när man då kört klart så berättar de om man skulle ha blivit godkänd eller inte om det var på riktigt och vad man gjorde bra och vad som ska förbättras. Rekommenderar att du gör det för då vet du lite bättre om du faktiskt är redo för att köra upp, men de kan ju inte tvinga dig.
Gäst 2018-02-11 23:10 ! Citera #
Dom ser om du är redo, men min erfarenhet som privatist är att dom gör det mer för att mjölka pengar ur dig. Gjort 2 kontroller, första kontrollen glömde jag att kolla döda vinkeln hela tiden, blinka vänster vid vänstersväng i rondellen och planering inför körfältsbyte. Så körde jag några till lektioner och gjorde en ny kontroll och dom sa att nästan allt jag gjorde var fel och fick det att låta som att jag inte kan köra alls. Fattar inte hur man ska tänka.

Senaste foruminläggen

Rubrik
9
I dag 19:38
4
I dag 18:10
11
I dag 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor