Hej jag undrar lite hur man ska bete sig här.
forumbilder.se/H5MEC/namnlos
Jag har fattat det som att när det är ”Väganslutning med accelerationsfält” så ska både jag genom att komma upp i rätt hastighet och bilarna som redan är på vägen anpassa sig så att jag kommer ut på vägen men här är det en väjningspliktskylt. Om det då kommer en lång kö med bilar på vägen jag ska in på antar jag att jag ska släppa förbi alla eftersom det är jag som har väjningsplikt? Det kan ju betyda att jag måste stanna där det finns ett accelerationsfält?
Hejsan!
Ja du har helt rätt i att det är påfartsväg med väganslutning. Och du har även rätt i att det sitter en väjningsplikt skylt på höger sida, så ja du har väjningsplikt mot trafiken som befinner sig på vägen.
För det mesta så brukar dom som redan befinner sig på vägen som du ska ansluta till hjälpa dig att komma ut genom att byta till det vänstra körfältet. Men om dom inte gör det så är det som du säger att du får vänta tills du hittar en lucka som du kan smita in i. Så det gäller att ha bra koll i speglarna och man får absolut inte glömma att kolla döda vinkeln!!