Start > Körkortsforum > Frågor angående påfart

Frågor angående påfart

Gäst 2018-01-26 20:11 ! Citera #
Hej jag undrar lite hur man ska bete sig här.
forumbilder.se/H5MEC/namnlos
Jag har fattat det som att när det är ”Väganslutning med accelerationsfält” så ska både jag genom att komma upp i rätt hastighet och bilarna som redan är på vägen anpassa sig så att jag kommer ut på vägen men här är det en väjningspliktskylt. Om det då kommer en lång kö med bilar på vägen jag ska in på antar jag att jag ska släppa förbi alla eftersom det är jag som har väjningsplikt? Det kan ju betyda att jag måste stanna där det finns ett accelerationsfält?
Gäst 2018-01-27 13:30 ! Citera #
Gäst 2018-01-26
Hej jag undrar lite hur man ska bete sig här.
forumbilder.se/H5MEC/namnlos
Jag har fattat det som att när det är ”Väganslutning med accelerationsfält” så ska både jag genom att komma upp i rätt hastighet och bilarna som redan är på vägen anpassa sig så att jag kommer ut på vägen men här är det en väjningspliktskylt. Om det då kommer en lång kö med bilar på vägen jag ska in på antar jag att jag ska släppa förbi alla eftersom det är jag som har väjningsplikt? Det kan ju betyda att jag måste stanna där det finns ett accelerationsfält?
Hejsan!
Ja du har helt rätt i att det är påfartsväg med väganslutning. Och du har även rätt i att det sitter en väjningsplikt skylt på höger sida, så ja du har väjningsplikt mot trafiken som befinner sig på vägen.
För det mesta så brukar dom som redan befinner sig på vägen som du ska ansluta till hjälpa dig att komma ut genom att byta till det vänstra körfältet. Men om dom inte gör det så är det som du säger att du får vänta tills du hittar en lucka som du kan smita in i. Så det gäller att ha bra koll i speglarna och man får absolut inte glömma att kolla döda vinkeln!!
Gäst 2018-01-27 14:15 ! Citera #
Här är det viktigaste att du anpassar farten så att du kan komma ut på vägen utan att hindra trafiken som kör där. De har inga skyldigheter att släppa ut dig och därför måste du vara beredd på att både accelerera men framförallt på att bromsa in och eventuellt stanna för bilarna på vägen. Det är alltså inte fel att stanna där om det kommer bilar på vägen.
Gäst 2018-01-27 19:44 ! Citera #
Okej, tack för svaren. Om det inte finns någon väjningspliktskylt då? Då antar jag att det är samma regler som vid påfart på motorväg? Om vi säger att jag kommer upp i rätt hastighet men av någon anledning så kör bilarna väldigt tätt, jag inte blir insläppt på vägen och det inträffar en olycka är det då jag som är 100% ansvarig till olyckan? Det är ju jag som gör ett filbyte och då är ju ansvaret mitt att det görs på ett säkert sätt men det känns konstigt om bilarna som redan är på vägen inte har några skyldigheter att släppa in mig.
Gäst 2018-01-27 20:22 ! Citera #
Man ska ju lämna accelerationsfältet så fort det inte finns fara eller hinder. Därmed, om en krock eller liknande inträffar är det med största sannolikhet den som ligger i accelerationsfältet som blir skyldig. Ser man bara till att komma upp till adekvat hastighet krävs inte speciellt stora luckor för att man ska kunna säkert byta fil in till motorvägen.

I praktiken känns det som att det aldrig finns några problem att ta sig in. Andra förare på motorvägen är ofta väldigt duktiga på att både bromsa in och byta fil för att på så sätt underlätta för dem på påfarten.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo