Hej, jag är en man ~25 år som läst runt här på forumet senaste dagar och varit enormt nervös för både teori och körprov.
Tänkte skriva hela historia från start men tänkte nyss det kommer bli rejäl wall-of-text och är inte så viktigt.
Men vart först för cirka 9 månader sedan som jag blev intresserad och tänkte nu får det vara dags att fixa körkortet, började med teorin men med lässvårigheter så gick det sakta fram, och riktigt hatar att läsa, samt kommer som bort mig från när jag läser, förstår inte allt jag läser, även koncentrationssvårigheter.
Vad jag gjorde var att läsa in hela körkortsboken så jag hade min egna ljudbok, detta för flera månader sedan. Detta lyssnade jag sedan under vissa dagar, på fritid samt på ena jobbet jag har (men slutade med det på jobbet efter ett tag då jag kände jag inte kunde koncentrera mig tillräckligt på ljudboken vid jobbet, kontorsjobb utan direktkontakt med kunder).
Hur som helst, vid September/Oktober började jag övningsköra med farsan, samt vid Oktober även på trafikskola.
Totalt 16 lektioner mellan Oktober någon gång, till och med nu.
Emellanåt studerade jag mest via appen ikörkort, speciellt när det började närma sig teoriprovet.
Nötte appen och drog mellan 80-95% rätt, precis över godkänd på dessa, läste förklaringarna på alla frågor jag gjorde.
Men sista helgen innan provet hade jag chattat med en person som kuggade och sa teorin var jättesvår, då börja tänka om och nervöst började noga läsa körkortsboken, så sakta som jag läste så hann jag läsa till sida 130 ganska noga, men förstod väldigt mycket av jag läste, då jag kände igen lite från ikörkort appen som verkar ha dragit samma meningar in i förklaringarna dessutom.
Hur som helst så efter 130 sidor tänkte jag kommer aldrig hinna läsa hela boken, så läste jag enbart kommande vänstersidor och skummade igenom sidorubrikerna på höger sida för se vad som jag kanske inte kan så mycket om.
Teoridagen kom, ganska nervös och innan gjorde jag flera prov i appen och just innan provet fick jag 67/70 i appen som var mitt bästa jag fått.
Väl under provet var jag beredd på kuggfrågor, men var rejält förvånad! Frågorna rejält tydliga och även fetmarkerat text. Första ~30 frågorna var enkla men tog mig ändå tid läsa frågan noga och upprepande gånger då jag tänkte något måste väl vara lite kuggfråga, men icke.
Mot fråga 60 var de mindre än 15 min kvar och folk började lämna lokalen (vi vart 15 pers), och det började få mig att stressa lite, men när jag gjort alla 70 frågor varav markerat typ 5 frågor som jag ej var helt säker på, så hade jag ändå ~7 min kvar så jag kikade igenom detta mer noga och ändrade några svar.
Provet fick jag 59/65! Ett par frågor funderar jag om jag kan ha fel på, bl.a hur bred en släpvagn får vara, hade ju läst att en bil får vara max 260cm bred men var osäker på släpvagnen, så valde annat alternativ. Sedan andra smått kluriga frågor om hur man ska göra i viss situation.
Nu vart det bara uppkörningen kvar och nervositöten maxades totalt, till och med tårarna sprutade där ett tag. Aldrig någonsin (av vad jag kan minnas) har jag reagerat på sådant vis. Ville verkligen nu ta körkortet, men hade blivit småfel nästan varje körlektion och hade en tendens att missa hastighetsskyltar, och när jag väl försökte koncentrera mig på hitta dessa skyltar (som bl.a är översnöade och ligger i stora snöhögar som i stort sett är kanten av vägarna här) så missade jag annat som att kolla långt rakt fram på uppkommande korsning, rondell osv..
Morgonen vart ingen vidare, vaknade efter bara några timmars sömn, efter om och men så lyckades jag somna om (intog lugnande Neurol, vet ej om det gjorde skillnad alls, var iaf ~9h från körning så ansåg det vara säkert och kan säga det var det för mig).
Väl sovit totalt av 8h vart jag fortfarande nervös.
Körlektionen innan uppkörningen blev inte alls nå vidare, jag kände jag behövde testa på backa runt gatuhörn då jag inte gjort sedan typ första lektionen, samt var orolig om parkering, så blev även test på det samt rondeller/cirkulationsplatser som jag även hade önskemål att öva in. Men blev flera småfel.
Läraren sa till mig att jag har chans att fixa körkortet om jag inte bara gör något helt galet.
Promenaden till trafikverket var en 15 min promenad bort som jag lyssnade på musik för försöka lugna ner mig, något som fungerade för mig, som jag även gjorde innan körlektionen och jag var väl mer lugn på körlektionen än jag hade förutspått/trott.
Väl på trafikverket gick jag fram och tänkte ha en bra attityd och sa i stil med ”jag har tänkt ta körkortet nu, måste jag skriva in mig?” fick svar att jag bara behöver vänta.
Varav sedan en man kom fram och hälsa, sa att han hörde mig. Han hade även med en kollega, då denna person var helt ny på jobbet. Så jag hade alltså två pers som var i bilen, dock bara ena som skulle bedöma min körning.
Jag som person är väldigt introvert och haft rejäl social fobi, något som blivit mindre pga socialt krävande jobb på affär m.m, men fortfarande som att jag inte tar initiativ.
Nervositeten slog igen och fick mig ändå att kunna uttrycka mig och jag nämnde att jag försökt hitta sätt att bli mindre nervös på, varav de sa att bara andas djupt.
... forsättning...