Grundgas(?)
Hej mina vänner!
Vad menas med grundgas? Eller att man ska ”ge grundgas”?
Ja det undrar jag med hmmm
Att du trycker lite lätt på gasen så att du ser varvräknaren öka eller att du hör att motorn börjar varva upp.
Detta kan man göra när man är klar för att köra iväg för att slippa få motorstopp.
Beror lite på vad för bil...
Ja som föregående skrev...
Man trycker lite på gaspedalen så motorn varvar upp lite, så att man inte får motorstopp när man lägger i 1an och släpper.kopplingen...sen när bilen rullar så....kan man lätta..o lägga i 2an...
Är det motorstarkare/mer vridmoment så behöver man inte alltid ge grundgas...då det räcker med koplingen där...
Så beror lite på vad för bil....
Det är väl den mängd gas som krävs för att krypköra. Som förestående inlägg säger behövs den inte på många nyare bilar, eftersom du kan krypköra genom att endast släppa på kopplingen.
Det är väl den mängd gas som krävs för att krypköra. Som förestående inlägg säger behövs den inte på många nyare bilar, eftersom du kan krypköra genom att endast släppa på kopplingen.
Har större betydelse om vad för typ av motor. Min S60 T4 2017 (bensin) får man kärringstopp med ibland utan grundgas.
Dieselmotorer genererar större vridmoment för lägre varvtal, men varvtalsspannet är mycket litet jämfört med bensinmotorer. Mao. du ger grundgas för ökat vridmoment - ”~kraft”.
Våra bägge bilar (Ford Focus-2001, Citroen Berlingo, båda bensinare) behöver man inte ha någon grund gas till för att kunna krypköra med, det räcker med att släppa upp kopplingen så rullar dom jättefint utan att man behöver nudda gasen.
Men visst är det en en STOR skillnad på en bensindriven bil om man jämför med en diesel driven bil.
Jag lånar en volvo v50 från 2008 eller 2009. När jag övar på backning runt hörn med en liten uppförsbacke händer det ibland att jag får motorstopp fast jag är i dragläget och backar. Är det för att jag inte ger grundgas eller möter kopplingen och gasen. När jag kommer till dragläget och gasar lite så händer det aldrig. Men min körlärare säger att jag bara behöver använda kopplingen när jag backar. Deras bilar är nyare.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Teoribok 2025
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025