Start > Körkortsforum > Grundgas(?)

Grundgas(?)

Undrare 2018-01-17 17:19 ! Citera #
Hej mina vänner!

Vad menas med grundgas? Eller att man ska ”ge grundgas”?
undrar också 2018-01-17 17:23 ! Citera #
Ja det undrar jag med hmmm
Gäst 2018-01-17 22:09 ! Citera #
Att du trycker lite lätt på gasen så att du ser varvräknaren öka eller att du hör att motorn börjar varva upp.
Detta kan man göra när man är klar för att köra iväg för att slippa få motorstopp.
Gäst 2018-03-08 03:11 ! Citera #
Beror lite på vad för bil...

Ja som föregående skrev...
Man trycker lite på gaspedalen så motorn varvar upp lite, så att man inte får motorstopp när man lägger i 1an och släpper.kopplingen...sen när bilen rullar så....kan man lätta..o lägga i 2an...

Är det motorstarkare/mer vridmoment så behöver man inte alltid ge grundgas...då det räcker med koplingen där...

Så beror lite på vad för bil....
Gäst 2018-03-08 10:16 ! Citera #
Det är väl den mängd gas som krävs för att krypköra. Som förestående inlägg säger behövs den inte på många nyare bilar, eftersom du kan krypköra genom att endast släppa på kopplingen.
Nick 2018-03-11 08:45 ! Citera #
Gäst 2018-03-08
Det är väl den mängd gas som krävs för att krypköra. Som förestående inlägg säger behövs den inte på många nyare bilar, eftersom du kan krypköra genom att endast släppa på kopplingen.
Har större betydelse om vad för typ av motor. Min S60 T4 2017 (bensin) får man kärringstopp med ibland utan grundgas.

Dieselmotorer genererar större vridmoment för lägre varvtal, men varvtalsspannet är mycket litet jämfört med bensinmotorer. Mao. du ger grundgas för ökat vridmoment - ”~kraft”.
Gästen 2018-03-11 13:27 ! Citera #
Våra bägge bilar (Ford Focus-2001, Citroen Berlingo, båda bensinare) behöver man inte ha någon grund gas till för att kunna krypköra med, det räcker med att släppa upp kopplingen så rullar dom jättefint utan att man behöver nudda gasen.
Men visst är det en en STOR skillnad på en bensindriven bil om man jämför med en diesel driven bil.
Gäste 2024-09-08 22:18 ! Citera #
Jag lånar en volvo v50 från 2008 eller 2009. När jag övar på backning runt hörn med en liten uppförsbacke händer det ibland att jag får motorstopp fast jag är i dragläget och backar. Är det för att jag inte ger grundgas eller möter kopplingen och gasen. När jag kommer till dragläget och gasar lite så händer det aldrig. Men min körlärare säger att jag bara behöver använda kopplingen när jag backar. Deras bilar är nyare.

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I dag 20:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest