Hej på er!
Igår klarade jag körkortet, teorin på första försöket och uppkörningen på första försöket vilket jag aldrig någonsin trodde skulle hända MIG. Jag förstår att ni är ett par som sitter och läser det här för att ni kanske behöver tips och information om proven osv.
Det började med att i oktober började jag ta körlektioner och där någonstans bokade jag och min körskollärare också mina prov som alltså skulle bli 12/12. Redan här började stressen ta över, fick problem med sömnen och all stress och press med körkortet gick ut över skolan. Jag drömde om körkortet nästan varje natt och att jag kuggade, det var oerhört jobbigt och jag skulle själv påstå att körkortsprocessen är något utav det jobbigaste jag har varit med om.
När det närmade sig december började jag inse att det verkligen inte är långt kvar till proven och det var faktisk bara uppkörningen som jag tyckte var jobbigt, just med tanke på att det faktiskt sitter någon och bedömer en. Jag började bli osäker och bokade extra körlektioner bara för att lugna mina nerver.
Veckan innan den 12/12 så hade jag en inbokad ”låtsasuppkörning” på körskolan, den gick huuuur dåligt som helst eftersom mina nerver fick frispel. Jag fick motorstopp, körde fel när jag skulle följa skyltar, missade hastighetsskyltar och gjorde dåliga placeringar samt gjorde en olämplig vänstersväng.
Efter det här bokade jag in en till låtsasuppkörning med en annan lärare just för att känna på hur det känns med någon annan som man inte känner. Denna gick bättre, gjorde några småfel men han påstod att om detta hade vart en riktig uppkörning så skulle den NOG blivit godkänd. NOG?? Här blev jag orolig, jag körde bra när jag inte var nervös men självklart visste jag att kommer att vara nervös på uppkörningen.
Iallafall kvällen innan proven så var jag sjukt nervös, jag kunde knappt somna och vaknade ett flertal gånger under natten och kollade så att jag inte försovit mig. På morgonen kunde jag knappt äta, det gick nästan inte men jag tvingade i mig frukosten och kan säga nu i efterhand att det var smart av mig. Jag begav mig till teoriprovet tidigt på morgonen, jag var nästan inte ens nervös för teorin. Jag satte mig och svarade på de 70 frågorna och jag hade koll på det mesta men vissa frågor var jag väldigt osäker på, men jag tog mig mod och klickade på knappen. 58 fick jag, puh.. Det här trodde jag inte om mig själv verkligen och det kändes lite läskigt att halva körkortet är mitt.
Hade en körlektion innan min uppkörning, det gick helt okej. Det var skönt att få köra en tur och avdramatisera det hela, men nervositeten fanns fortfarande.
Då var det dags för uppkörning, fick en lite äldre man som uppkörningsman, han var trevlig och småpratade lite vilket gjorde mig lugn. När jag väl körde ut från parkeringen så tänkte jag inte ”nu ska jag klara det här” utan jag tänkte mer på att göra en så säker och lugn uppkörning som möjligt och att vara fokuserad. Nervositeten släppte ganska mycket, jag tog väg för väg. Det kändes väldigt avdramatiserat, här var vi och körde en sväng och det var inget mer med det. När vi kom tillbaka så sa han att jag var godkänd och att uppkörningen var väldigt bra utan anmärkningar. Jag kunde inte fatta det och kan fortfarande inte fatta det. Fick köra tillbaka bilen till körskolan helt själv och det kändes så märkligt. Äntligen har den här extremt tunga stenen lättat från mitt bröst och ångesten är som bortblåst.
Det här är mina tips till dig som känner extrem stress och ångest inför den dagen du ska testas på prov:
- Det är okej att misslyckas, ha inte för hög press på dig själv. Vi alla har kompisar och bekanta som misslyckats på någon eller båda delarna och det är inte hela världen, du kommer säkert vara besviken men körkortet kommer att vara DITT någon gång.
- Det är okej att vara nervös så pass att du mår illa, det KOMMER att släppa efter att du kört ut från parkeringen. Och det kommer från en extremt nervig person.
- Kör som DU själv brukar köra, börja inte att krångla till det på provet.
- Ät ordentligt innan och se till att du fått sömn så att du kan vara koncentrerad och fokuserad på dina prov.
- Googla inte ihjäl dig om folk som har kuggat sina prov ( ).
- Kom ihåg att det är DU själv som måste klara dina prov och ingen annan, det finns inga genvägar. Det spelar ingen roll vilken uppkörningskontrollant du får och det spelar ingen roll vad du får göra eller vart du får köra, du SKA kunna köra överallt.
- Börja tidigt att plugga teorin, bättre sakta men säkert än snabbt och hastigt. Tror jag hade 100% av teorin på elevcentralen redan i oktober och det var väldigt skönt för då kunde jag kombinera boken, elevcentralen och körkortonlines frågor utan att stressa.
- (Hade så svårt för att höra på det här tipset från andra) Men tro lite på dig själv, det GÅR, det är fysiskt möjligt. Ta det från någon som satt och läste berättelser som den här och tänkte ”Det händer inte mig”. Men det hände!
Även om du klarar det eller inte på första, andra, tredje, tionde gången så får du inte ge upp! Lycka till på era prov, jag tror på er. Kram