Start > Körkortsforum > Körskolan svarar inte och verk…

Körskolan svarar inte och verkar inte vara sugen på att boka någonting för mig.

blank 2017-12-03 03:22 ! Citera #
I 6 månader har jag hållit på med körkortet, övningskört sen jag var 16 och kan köra bil utan problem. Alla jag kör med säger att jag kör perfekt och skulle klara uppkörningen, har kört från Örebro till Kiruna osv flera gånger som ”övningskörning”. Morsan köpte ett paket för 10 lektioner och all teori. Jag har nu bara använt kanske 3-4 lektioner och har några tusenlappar kvar på mitt saldo, då tänkte jag vara klyftig och använda det för att boka in risktvåan och teoriprovet samt uppkörningen.

Jag har inte haft mycket kontakt med min körskola men dom har sett att jag kan iallafall kontrollera fordonet och jag har gjort deras teorifrågor som är ett ”måste” för att dom ska boka in risktvåan för mig. Jag skickade ett mail där jag vill boka in mig på risktvåan, skrev in personnummret osv och att det skulle dras från mitt saldo.

Får tillbaka ett mail som säger ”Risktvåan bokar man in när man nästan är klar med sin utbildning, när planerar du att ta ditt körkort?”

Svarar med ”Jag hade hoppats på att kunna göra uppkörningen och teorin antingen nu i slutet på månaden eller tidigt nästa månad.”

Fick inget svar och det har gått 2 veckor, jag har skickat fler mail och jag har fortfarande inget svar. Jag kan ta mig till körskolan men det är snävt schema på skolan och oftast glömmer jag bort det helt. Jag har ringt någon gång men dom är väldigt obemannade så dom svarar aldrig och nu känns det bara pinsamt det hela. Inte lättare heller att jag har stark socialfobi och vågar knappt prata med nytt folk så hela situationen känns pinsam.

Vad ska jag göra? Svarar inte i telefonen eller mejl och med mitt schema har dom lunchrast samtidigt som mig och dom är nästan aldrig där.
Gäst 2017-12-03 09:01 ! Citera #
blank 2017-12-03
I 6 månader har jag hållit på med körkortet, övningskört sen jag var 16 och kan köra bil utan problem. Alla jag kör med säger att jag kör perfekt och skulle klara uppkörningen, har kört från Örebro till Kiruna osv flera gånger som ”övningskörning”. Morsan köpte ett paket för 10 lektioner och all teori. Jag har nu bara använt kanske 3-4 lektioner och har några tusenlappar kvar på mitt saldo, då tänkte jag vara klyftig och använda det för att boka in risktvåan och teoriprovet samt uppkörningen.

Jag har inte haft mycket kontakt med min körskola men dom har sett att jag kan iallafall kontrollera fordonet och jag har gjort deras teorifrågor som är ett ”måste” för att dom ska boka in risktvåan för mig. Jag skickade ett mail där jag vill boka in mig på risktvåan, skrev in personnummret osv och att det skulle dras från mitt saldo.

Får tillbaka ett mail som säger ”Risktvåan bokar man in när man nästan är klar med sin utbildning, när planerar du att ta ditt körkort?”

Svarar med ”Jag hade hoppats på att kunna göra uppkörningen och teorin antingen nu i slutet på månaden eller tidigt nästa månad.”

Fick inget svar och det har gått 2 veckor, jag har skickat fler mail och jag har fortfarande inget svar. Jag kan ta mig till körskolan men det är snävt schema på skolan och oftast glömmer jag bort det helt. Jag har ringt någon gång men dom är väldigt obemannade så dom svarar aldrig och nu känns det bara pinsamt det hela. Inte lättare heller att jag har stark socialfobi och vågar knappt prata med nytt folk så hela situationen känns pinsam.

Vad ska jag göra? Svarar inte i telefonen eller mejl och med mitt schema har dom lunchrast samtidigt som mig och dom är nästan aldrig där.
Kan du inte plocka ut resterande 1000 lappar som du har kvar, och ta körkortet helt privat istället, så slipper du körskolan, då kan du själv bestämma när var och hur du vill lägga upp det
Gäst 2017-12-03 17:08 ! Citera #
Ta med dig någon av dina föräldrar och besök körskolan när dom har öppet, misstänker att dom inte stänger fören vid 18 tiden, eller senare än så...
Bättre att prata direkt med dom mellan fyra ögon, upplys dina föräldrar om vad saken gäller så kan dom finnas som stöd eller ta kommandot i pratandet när ni är på plats.

Är det en körskola i Örebro detta gäller?
Känner till ett par stycken där som inte är speciellt duktiga/villiga på att elever bedriver sin körutbildning på egen hand.
Blank 2017-12-03 17:40 ! Citera #
Gäst 2017-12-03
Kan du inte plocka ut resterande 1000 lappar som du har kvar, och ta körkortet helt privat istället, så slipper du körskolan, då kan du själv bestämma när var och hur du vill lägga upp det
Jag skulle om jag kunde, har ingen aning om det går när man har köpt ett paket.
Blank 2017-12-03 17:43 ! Citera #
Gäst 2017-12-03
Ta med dig någon av dina föräldrar och besök körskolan när dom har öppet, misstänker att dom inte stänger fören vid 18 tiden, eller senare än så...
Bättre att prata direkt med dom mellan fyra ögon, upplys dina föräldrar om vad saken gäller så kan dom finnas som stöd eller ta kommandot i pratandet när ni är på plats.

Är det en körskola i Örebro detta gäller?
Känner till ett par stycken där som inte är speciellt duktiga/villiga på att elever bedriver sin körutbildning på egen hand.
Det är i Piteå, och jag bor drygt 1 timma bort från staden så det är alltid svårt att ta sig dit och föräldrarna jobbar ännu längre bort. Har för mig körskolan stänger 16:00, jag vet att dom inte är så sugna på att man ska göra allting själv och alla jag känner som har använt körskolan har bara använt dom och deras körlektioner. Jag är en av de få personerna som inte har kört mycket med dom och dom frågade aldrig efter lektionerna om när jag ville ta körkortet eller om jag hade några planer.

Jag satte mig ner, körde i 40 min, dom sa ”kom tillbaka så övar vi på detta”, valde att öva på det hemma, kommer dit och har fixat problemet. Kör ännu 40 min och på slutet säger dom ingenting egentligen, dom säger ”bra kört” sen om jag försökte fråga om körkortet så ledde dom bort frågan och sa att det var långt in i framtiden.
malin 2017-12-03 18:19 ! Citera #
Hej, låter så konstigt, kan du inte välja någon annan körskola? Antingen kanske du inte är tillräckligt ”på” och behöver lägga ned mer tid på att få dem att förstå vad du vill göra. Ibland kan det kännas som att man är tydlig men att det inte går hela vägen fram. Åk dit, säg hur du vill ha det och be dem lägga upp en plan. Om du vill kan du mejla detta och sedan åka dit och säga att du mejlade dem angående en körplan och då kanske de vet vad det rör sig om och du behöver inte förklara allt från början. Ibland får man armbåga sig fram lite fast det kan kännas jobbigt.

Andra alternativet är att du bokar in dig på riskettan och tvåan utan deras hjälp, jag gjorde den när jag var nybörjare och det funkade ändå (vill dock inte rekommendera det:P).

Lycka till!!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest