Antar att du är klar med körkortet för länge sedan, men eftersom fler kanske söker denna information i framtiden bidrar jag med min upplevelse från dagens uppkörning i Västervik idag.
Jag har bara kört privat och i Stockholm men bokade liksom du uppkörningen här pga långa väntetider. Jämfört med Stockholm är uppkörningsmiljön något enklare enligt mig. Trots mycket trafik var det väldigt lättkört då majoriteten av vägarna är enkelfiliga och leder till färre filbyten och stressade medtrafikanter (återigen, enligt min uppfattning).
Min rutt gick från Trafikverket ut till Allén sedan vidare ut mot E22 genom ett par cirkulationsplatser. Efter någon minut på motorvägen gjordes skyddad vänstersvänga in på landsväg, snabb vändning på en avtagsväg och tillbaka mot Västervik igen. På väg tillbaka körde vi in i villaområdet ”Jenny”, där gjordes ett par svängar runt kvarteren, plus backning runt hörn. Sedan gick färden tillbaka till Trafikverket med en vänstersväng på landsväg på vägen dit.
Trafikinspektören var även mycket trevlig och skapade en lugn och skön stämning i bilen vilket tog bort min nervositet so fort jag satte mig i bilen.
Två månaders privat körning, teori och uppkörning på första försöken, SÅ GLAD NU!