inspektörn 2017-11-29
”Start och gångfart växel 1,
10 till 20 km växel 2,
30 km växel 3
40 km och uppåt, växel 4,5,6
Alla hastigheter över 60 km använd växel 6 miljövänlig körning”
Om en trafikskola lär er växla enligt ovanstående, byt skola direkt!!!!
Det enda som är rätt där är ”Start och gångfart växel 1” allt annat är fel!!!!
Det handlar om varvtal och inte hastighet!
Bestämd acceleration upp till 3000/rpm och växla sedan. Kör på så hög växel som MÖJLIGT!!!
Sålunda blir växlingen under en färd från 0-70km/h, 1:an 2 billängder med lite gas så bilen inte stannar när man trycker ner kopplingen för att lägga i 2:an! 2:an och bestämd, inte överdriven acceleration (max halv gas) upp till 3000/rpm, nu håller de flesta bilar ca 50 km/h. In med 3:an, bestämd acceleration enligt tidigare, upp till 3000/rpm, nu ligger de flesta bilar i 70 km/h! Växla därefter till högsta MÖJLIGA växel och surfa på den uppnådda farten! Är vägen rak eller sluttar nedåt är 6:an ett utmärkt alternativ!
Skall man köra i 50 km/h så lägger man i högsta möjliga växel efter accelerationsfasen.
Skall man köra i högre hastigheter fortsätter man med 3000/rpm på nästa växel tills man nått sluthastigheten, 90, 110, 120 km/h.
är man osäker på om bilen klarar att köra på en viss växel, prova! Funkar det, fortsätt! Protesterar bilen, växla ner!
10 till 20 km växel 2,
30 km växel 3
40 km och uppåt, växel 4,5,6
Alla hastigheter över 60 km använd växel 6 miljövänlig körning”
Om en trafikskola lär er växla enligt ovanstående, byt skola direkt!!!!
Det enda som är rätt där är ”Start och gångfart växel 1” allt annat är fel!!!!
Det handlar om varvtal och inte hastighet!
Bestämd acceleration upp till 3000/rpm och växla sedan. Kör på så hög växel som MÖJLIGT!!!
Sålunda blir växlingen under en färd från 0-70km/h, 1:an 2 billängder med lite gas så bilen inte stannar när man trycker ner kopplingen för att lägga i 2:an! 2:an och bestämd, inte överdriven acceleration (max halv gas) upp till 3000/rpm, nu håller de flesta bilar ca 50 km/h. In med 3:an, bestämd acceleration enligt tidigare, upp till 3000/rpm, nu ligger de flesta bilar i 70 km/h! Växla därefter till högsta MÖJLIGA växel och surfa på den uppnådda farten! Är vägen rak eller sluttar nedåt är 6:an ett utmärkt alternativ!
Skall man köra i 50 km/h så lägger man i högsta möjliga växel efter accelerationsfasen.
Skall man köra i högre hastigheter fortsätter man med 3000/rpm på nästa växel tills man nått sluthastigheten, 90, 110, 120 km/h.
är man osäker på om bilen klarar att köra på en viss växel, prova! Funkar det, fortsätt! Protesterar bilen, växla ner!