Kugg

Gäst 2017-11-29 22:25 ! Citera #
inspektörn 2017-11-29
”Start och gångfart växel 1,
10 till 20 km växel 2,
30 km växel 3
40 km och uppåt, växel 4,5,6
Alla hastigheter över 60 km använd växel 6 miljövänlig körning”

Om en trafikskola lär er växla enligt ovanstående, byt skola direkt!!!!
Det enda som är rätt där är ”Start och gångfart växel 1” allt annat är fel!!!!
Det handlar om varvtal och inte hastighet!
Bestämd acceleration upp till 3000/rpm och växla sedan. Kör på så hög växel som MÖJLIGT!!!
Sålunda blir växlingen under en färd från 0-70km/h, 1:an 2 billängder med lite gas så bilen inte stannar när man trycker ner kopplingen för att lägga i 2:an! 2:an och bestämd, inte överdriven acceleration (max halv gas) upp till 3000/rpm, nu håller de flesta bilar ca 50 km/h. In med 3:an, bestämd acceleration enligt tidigare, upp till 3000/rpm, nu ligger de flesta bilar i 70 km/h! Växla därefter till högsta MÖJLIGA växel och surfa på den uppnådda farten! Är vägen rak eller sluttar nedåt är 6:an ett utmärkt alternativ!
Skall man köra i 50 km/h så lägger man i högsta möjliga växel efter accelerationsfasen.
Skall man köra i högre hastigheter fortsätter man med 3000/rpm på nästa växel tills man nått sluthastigheten, 90, 110, 120 km/h.
är man osäker på om bilen klarar att köra på en viss växel, prova! Funkar det, fortsätt! Protesterar bilen, växla ner!
Du pratar om rpm och en massa grejer, vad är det jag har missat här? Sånt här sa aldrig min körskola något om, utan man skulle tidigt lära sig att lyssna till motorljudet, jag fick lära mig att växla på det här sättet, 1an, start och krypköra 2an, 10 till 20 km, 3an 30 km, hoppa över den där onödiga 4an, 50 km växel 5, och 50 km ellet mer växel 6, så fick jag lära mig och så kör jag i dag också utan några problem, varför ska man kunna rpn och en annan massa skit, det räcker väll att lyssna till motorljudet, och jag tog körkortet hos en av sveriges äldsta körskola, och dom kan sina grejer
inspektörn 2017-11-29 23:28 ! Citera #
Lägg i 6;an i 60 km/h och försök komma upp snabbt i 110! Lycka till!
inspektörn 2017-11-29 23:31 ! Citera #
Har du aldrig lärt dig kolla varvräknaren? Illa!
Lyssna? Tja, med ditt sätt att växla lär du bara höra en massa bröt från en motor som protesterar!
Gäst 2017-11-30 00:18 ! Citera #
inspektörn 2017-11-29
Lägg i 6;an i 60 km/h och försök komma upp snabbt i 110! Lycka till!
Jag kör så idag utan några problem, jag kör inte en körskolebil av märket golf på 1,4 litersmotor som knappt orkar upp för en brant backe i 3an
Körkortsinnehavare 2017-11-30 07:57 ! Citera #
Kolla på varvtalsmätaren om du är osäker på när du ska växla. Till slut sätter det sig automatiskt. Jag märker knappt att jag växlar för att det sker automatiskt.
Gäst 2017-11-30 21:21 ! Citera #
Jag använde 6ans växel som ni skrev vid 60 och uppåt men fick mycket fel för det... De sa det är bäst att använda från 80km.
Gäst 2017-12-04 17:47 ! Citera #
Om du inte ens kan växla varför kör du upp?
Gäst 2017-12-04 18:33 ! Citera #
Gäst 2017-12-04
Om du inte ens kan växla varför kör du upp?
Vadå om jag inte ens kan växla? Jag kan såklart växla men kör inte direkt lika ’’miljövänligt’’ som man ska kanske, och det är det som är problemet för dom.
Gäst 2017-12-05 18:23 ! Citera #
Gäst 2017-12-04
Vadå om jag inte ens kan växla? Jag kan såklart växla men kör inte direkt lika ’’miljövänligt’’ som man ska kanske, och det är det som är problemet för dom.
Då kan du ju uppenbarligen inte växla om du inte vet vid vilken RPM du ska lägga i rätt växel. Finns inget som säger att du ska i med 6an vid 60, säg att du accelererar in på en motorväg?
Lellemed 2017-12-29 08:39 ! Citera #
Men klart att det beror på om man ska öka till 70 på en raksträcka eller köra i ett samhälle. Det skiljer också från bil till bil, så jo, klart man måste utgå från varvtalen och tänka att man ska ha så hög växel som möjligt. Vi har en volvo v70 bensin, 5-växlad hemma från 06, och när jag körde på körskolan var det en folkvagn (minns inte modellen men den var liten och ny) 6-växlad diesel och det skiljde enormt mellan bilarna och hur jag kunde växla.
Jag upplevde att jag kunde ha mycket högre växlar på lägre hastigheter på volvon än folkvagnen. Så det går inte att bara säga vid vilken hastighet man bör växla.

Dessutom, ska man väl hoppa växlar vid sk eco driving?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo