Start > Körkortsforum > Passerande av stillastående fo…

Passerande av stillastående fordon; blinka?

Gäst 2017-11-19 09:49 ! Citera #
Bör man blinka vänster då man kör ut lite för att inte vara nära en stillastående bil? Det kan missuppfattas som att man ska svänga tycker jag, dessutom blir det extremt tjatigt då man skulle behöva blinka typ 10ggr på en gata med glest parkerade bilar. Döda vinkeln kollar jag såklart alltid!
Gäst 2017-11-19 14:04 ! Citera #
Gäst 2017-11-19
Bör man blinka vänster då man kör ut lite för att inte vara nära en stillastående bil? Det kan missuppfattas som att man ska svänga tycker jag, dessutom blir det extremt tjatigt då man skulle behöva blinka typ 10ggr på en gata med glest parkerade bilar. Döda vinkeln kollar jag såklart alltid!
Om jag fattade frågan rätt? så Se bara till så att det är helt fritt bakom, man ska ju alltid visa var man ska, men i ditt fall, nja!? en bedömningsfråga tycker jag
Gäst 2017-11-19 15:59 ! Citera #
Läs trafikförordningen
”65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.”
Gäst 2017-11-19 18:02 ! Citera #
Gäst 2017-11-19
Läs trafikförordningen
”65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.”
Ok”) vilken paragraf gäller om köriktningsvisarna är trasiga och man saknar ärmar då:)
Gäst 2017-11-19 19:46 ! Citera #
Ja för om du inte använder blinkerts varje gång du åker förbi en parkerad bil vid vägkanten, så måste ju den bakomvarande utan tvivel tro din att din avsikt är att köra på de parkerade bilarna. Helt enligt samma logik.. ;)
Gäst 2017-11-20 18:40 ! Citera #
Gäst 2017-11-19
Ja för om du inte använder blinkerts varje gång du åker förbi en parkerad bil vid vägkanten, så måste ju den bakomvarande utan tvivel tro din att din avsikt är att köra på de parkerade bilarna. Helt enligt samma logik.. ;)
Tror inte att TS menar parkerade bilar i parkeringsrutor, utan sådana som står och ockuperar din vägbana.
Dels så handlar det om att den bakomvarande kanske inte ser bilen framför ...
Tänk lite innan du kommenterar.
Gäst 2017-11-20 19:28 ! Citera #
Jag skrev vid vägkanten, läs lite innan du yttrar dig.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor