Start > Körkortsforum > Metoder vid vänstersväng på la…

Metoder vid vänstersväng på landsväg

mikfry 2017-11-13 17:22 ! Citera #
Hej på er.

Körprov denna onsdag och jag känner mig bekväm med det mesta förutom landsvägskörning, och då framförallt vänstersväng på landsväg.

Jag har kört måttligt på landsväg men det som alltid väger in av stor betydelse för mig är hastigheten och att hinna planera i en sådan. Olika körlärare har sagt olika saker - ”du får svänga vänster om du har bilar bakom bara du tydligt placerar dig och ger tecken i god tid” medan andra har sagt att det är totalförbjudet och att du troligtvis kommer att kugga på ett sådant tänk.

Vill provförrättaren att du ska svänga vänster så ska du ju svänga vänster och då är det ju upp till en själv att göra en egen bedömning, och då tänker jag att, har jag 1-2 bilar långt bakom och det är fritt i mötande körfält så kan jag riskfritt utföra en vänstersväng, förutsatt att jag har placeringen och gett tecken. Är det för många bilar bakom men fritt i mötande körfält kan jag göra en avtömning, och sen utföra svängen, ja? Och går inte det så blir det ingen vänstersväng.

Om landsvägen dock har vägren kan man inte då för att ta det säkra före det osäkra helt och hållet, bara blinka höger, köra ut i vägrenen och stå där tills det blir fritt att svänga vänster? På så sätt slipper du ju alla faromoment med att bli påkörd bakifrån, och inga missförstånd sker samt att du vinner på miljön genom att slippa fortsätta framåt och vända och greja. Blir man kuggad på detta? Jag har glömt bort att fråga körlärare om det.

Det var inte meningen att inlägget skulle bli såhär långt - hoppas ni orkar läsa.
Gäst 2017-11-13 19:25 ! Citera #
Hej du är inte ensam om dina funderingar, men vid vänstersväng ska du tänka på följande, hur många bilar du har bakom dig, hur många bilar som kommer från andra hållet, här måste man snabbt göra en bedömning! Men att köra ut på vägrenen brukar inte vara populärt, det ska du inte göra! Då är det bättre att fortsätta rakt fram och vända på ett lämpligt ställe och köra tillbaka, det är mer uppskattat, och hastigheten har ju också betydelse i det här fallet, är det en 70 väg eller någon annan hastighet!? Det får man också räkna in i bedömningen
Gäst 2017-11-13 19:29 ! Citera #
Nja, är det inte rusningstrafik så bör du utföra din vänstersväng. Är det rusningstrafik är det bättre att lösa med en högersväng. Skulle inte försöka använda vägren. I ett sådant sammanhang går miljö fetbort.
mikfry 2017-11-15 15:39 ! Citera #
Tack för era svar.

Jag klarade körprovet idag utan några som helst anmärkningar. Känns fantastiskt.

Under körprovet gav inspektörn hänvisningar mot 55S, då visste jag att nu blir det landsväg. Befarade att han skulle be mig svänga vänster, och det gjorde han. Men utan att i princip tänka på vad jag gjorde, gav jag tecken, saktade in och utförde svängen galant. Det hjälpte förvisso att det fanns ett eget körfält för denna sväng men jag kände att det vart klockrent och allt flöt på.

Nu får jag tid för att utforska dessa områden självmant utan att betala dyra summor!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo