Hej på er.
Körprov denna onsdag och jag känner mig bekväm med det mesta förutom landsvägskörning, och då framförallt vänstersväng på landsväg.
Jag har kört måttligt på landsväg men det som alltid väger in av stor betydelse för mig är hastigheten och att hinna planera i en sådan. Olika körlärare har sagt olika saker - ”du får svänga vänster om du har bilar bakom bara du tydligt placerar dig och ger tecken i god tid” medan andra har sagt att det är totalförbjudet och att du troligtvis kommer att kugga på ett sådant tänk.
Vill provförrättaren att du ska svänga vänster så ska du ju svänga vänster och då är det ju upp till en själv att göra en egen bedömning, och då tänker jag att, har jag 1-2 bilar långt bakom och det är fritt i mötande körfält så kan jag riskfritt utföra en vänstersväng, förutsatt att jag har placeringen och gett tecken. Är det för många bilar bakom men fritt i mötande körfält kan jag göra en avtömning, och sen utföra svängen, ja? Och går inte det så blir det ingen vänstersväng.
Om landsvägen dock har vägren kan man inte då för att ta det säkra före det osäkra helt och hållet, bara blinka höger, köra ut i vägrenen och stå där tills det blir fritt att svänga vänster? På så sätt slipper du ju alla faromoment med att bli påkörd bakifrån, och inga missförstånd sker samt att du vinner på miljön genom att slippa fortsätta framåt och vända och greja. Blir man kuggad på detta? Jag har glömt bort att fråga körlärare om det.
Det var inte meningen att inlägget skulle bli såhär långt - hoppas ni orkar läsa.