Start > Körkortsforum > FÖRSÄKRING

FÖRSÄKRING

hej 2017-11-12 09:05 ! Citera #
Hej alla kollade nyss lite försäkringar och skillnaden om man skriver in det på en 18 åring eller hens föräldrar. Skillnaden är ju helt jävla sanslös.. Men det jag minns var att om man försäkrar den på morshan eller farshan o krockar sen så kan bolagen skita i att betala den ex lyckstolpe som gått sönder eller andra partens bil. Stämmer detta eller? För då tänker jag att det väl är risky att köra någon annans bil oavsett?
Jimmy 2017-11-12 18:47 ! Citera #
hej 2017-11-12
Hej alla kollade nyss lite försäkringar och skillnaden om man skriver in det på en 18 åring eller hens föräldrar. Skillnaden är ju helt jävla sanslös.. Men det jag minns var att om man försäkrar den på morshan eller farshan o krockar sen så kan bolagen skita i att betala den ex lyckstolpe som gått sönder eller andra partens bil. Stämmer detta eller? För då tänker jag att det väl är risky att köra någon annans bil oavsett?
Om du köper en bil som står på dina föräldrar blir skatt och försäkringar billigare jämfört med om den hade stått på dig, det har med bonus att göra. Men skulle du krocka med bilen så finns risken att ni inte får ut någon försäkring alls om polisen skulle bli inblandad, detta är ju samma sak som om du skulle lånat en bil, då går den på din självrisk och det kan bli dyrt/ kör försiktigt och lycka till
Hej 2017-11-12 21:06 ! Citera #
Aa så även om jag bara tar trafikförsäkring på de och krockar bilen och har sönder ex en stolpe eller annan persons bil så kommer troligen bolaget skita i att betala och då sitter jag där med vad nu bilen eller stolpen kostar för att repareras? Men jag fattar inte låt oss säga att din familj köper en bil och den ska användas för mamma pappa och 1 barn exempelvis... Och en av de som försäkringen ej står på krockar så skiter de alltså i att betala?

Min poäng som jag vill få fram är att man inte ska låta någon annan eller själv köra en bil som inte står på ditt namn? Eller?
Gäst 2017-11-13 01:44 ! Citera #
En trafikförsäkring är alltid en trafikförsäkring, det måste man ha enligt svensk lag, och en trafikförsäkring täcker Motpartens skador vid en trafikolycka, Det är fordonets ägare som är skyldig att betala trafikförsäkringen,
en person som är under 25 som kör bilen och orsakar en bilolycka så ligger självrisken på 5 000 kronor. Så var det i alla fall för, Plus Att försäkringen kan täcka skador som dina föräldrar får betala om nu bilen står på dom, sen beror det ju på vilka skador som inträffar
Hej 2017-11-13 08:02 ! Citera #
Så bilen kan stå på förälder för att det är mycket billigare och om jag krockar så är det självrisken jag står för då? Eller? För när jag läste på internet säger nästintill allt att bolaget kan neka utbetalning eftersom de är giriga jävlar och vill sätta dit folk som inte lägger försäkringen på sitt egna namn?
Gäst 2017-11-13 11:08 ! Citera #
Hej 2017-11-13
Så bilen kan stå på förälder för att det är mycket billigare och om jag krockar så är det självrisken jag står för då? Eller? För när jag läste på internet säger nästintill allt att bolaget kan neka utbetalning eftersom de är giriga jävlar och vill sätta dit folk som inte lägger försäkringen på sitt egna namn?
Så kan det tyvär bli som du skriver, det är ett svårt pussel att lägga, allt beror i största allmänhet på tillfälligheter, hur, var, när, olyckor inträffar, hur det gick till, eller vem som orsakade olyckan, försäkringsbolag är luriga i många fall och speciellt om du kör en bil och krockar som inte är din, det kan bli dyrt för alla parter. Ett tips är att köra försiktigt och att undvika problem, men samtidigt är det viktigt att ha försäkring på alla bilar, är du under 25 år dessutom kan det bli rentav katastrofalt att kvadda en lånad bil. Ett tipps kolla
Olika försäkringsbolag hur dom ställer sig till dig
Gäst 2017-11-13 13:58 ! Citera #
Biligare att köpa en cykel, eller ett busskort i värsta fall, men nu ska dom höja priset på kollekttivtrafiken, bra för alla som vill åka buss eller inte
Hej 2017-11-13 18:29 ! Citera #
Gäst 2017-11-13
Biligare att köpa en cykel, eller ett busskort i värsta fall, men nu ska dom höja priset på kollekttivtrafiken, bra för alla som vill åka buss eller inte
Jo men jag vill köra bil lol. För att det är nice. Men har sökt massa extrajobb på helgen. Så får jag något så har jag ju enkelt råd sen inför framtiden och då är det rätt chill. Då äre bara att tuta o köra :D
Gäst 2017-11-13 20:57 ! Citera #
Hej 2017-11-13
Jo men jag vill köra bil lol. För att det är nice. Men har sökt massa extrajobb på helgen. Så får jag något så har jag ju enkelt råd sen inför framtiden och då är det rätt chill. Då äre bara att tuta o köra :D
Eller så köper du den där bilen och betalar vad allt kostar, smakar det så kostar det
Gäst 2017-11-14 22:36 ! Citera #
Se bara till så att föräldern står på bilen också, jag tror att de flesta försäkringsbolag vet att många gör så. ;) Så ta ett lite mindre bolag så kanske du kan få ned priset.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor