Hur gör ni med växlingen i nedförsbacke? Låg växel + motorbromsar ni, eller rullar ni på hög växel? Intressant och läsa vad alla har för tankar kring detta, för det verkar vara väldigt delade meningar.
Hur gör ni med växlingen i nedförsbacke? Låg växel + motorbromsar ni, eller rullar ni på hög växel? Intressant och läsa vad alla har för tankar kring detta, för det verkar vara väldigt delade meningar.
Mvh!
Beror på hur brant backe du menar, eller vilken hastighet som råder. Har du kört ner från Hallandsåsen någon gång? Om inte testa
Om backen är brant så brukade jag växla ner till 3an typ försöker att anpassa farten utan att försöka bromsa för mycket, men ändå hålla hastigheten, desto lägre växel du har desto mer bromsar bilen, nu var det länge sen jag körde manuell, jag kör automat i dag mycket skönare, bara att gasa släppa och bronsa
Om jag växlar ned inför nedförsbacke? Nja, men accelererar jag upp och ser en nedförsbacke längre fram kan jag undvika att växla upp ytterligare. Motorbromsa gör jag i vilket fall genom att släppa gasen.