Kunskapsprovet är baserat på kursplanen för B-körkort, inget annat. Vad är ”boken”? Min bok heter ”Trafikens grunder” från STR. Just den boken har dock bara funnits i några år.
”Körkortsboken” finns också. Inga läromedel har dock perfekt informationsöverlappning. Det kan alltså finnas saker i ”Trafikens grunder” som författarna till ”Körkortsboken” inte tar upp, och tvärtom.
Kursplanen för B-körkort säger att man ska kunna saker om miljö. Detta kanske författarna till
”Körkortsboken” tolkar som: lär dig 5 föroreningar. Men de som gör Trafikverkets kunskapsprov kanske tolkar det som: lär dig 10 föroreningar. Om du läst ”Körkortsboken” kan du då bara 5 föroreningar och kuggar på den frågan.
Böckerna/ boken man får köpa av trafikskolan tex om man skriver in sig på någon trafikskola,Trodde du förstod det!? Läser man dom böckerna kanske 2 eller 3 gånger och dessutom gör alla tester på elevcentralen, så täcker det dom grunderna som transportstyrelsen kräver, därmed basta. Du kan ju inte komma till ett kunskapsprov och få frågor du inte har läst dig till, ska man gissa vilket som är rätt svar. Nej så fungerar det inte hos transportstyrelsen. Sen som du kanske vet så får du 5 testfrågor som inte påverkar ditt resultat och testfrågor innehåller däremot nya frågor. Det är omformuleringen hos transportstyrelsen som gör att man kan uppleva frågorna som annorlunda. Jag fick ett par frågor som jag alldrig hade sett tidigare, men tittade jag på svarsalternativen så fattade jag vad dom var ute efter.