Start > Körkortsforum > Angående uppkörningen!

Angående uppkörningen!

Hello 2017-10-05 00:14 ! Citera #
Tja! Undrar hur jag kan använda mig av den här ”dealen” som Trafikverket ger en när man klarat 1 av de 2 proven som finns för b körkort. Har klarat teorin men torskat uppkörning. När jag går in på hemsidan står det att nya tider finns tidigast mars nästa år, men ”dealen” menar på att man ska få minst 2 uppkörningar till inom 2 månader. Hur går jag tillväga ?
P 2017-10-05 08:22 ! Citera #
Jag övningskörde förra året och då var reglerna så här: Kör man upp för första gången så är man prioriterad. Vid andra och tredje uppkörning så är man inte prioriterad utan man får ta de tider som finns.

Har man endast klarat 1 av 2 prov så har man två månader på sig att klara det misslyckade provet annars måste man göra om båda proven. Dock finns ingen garanti på att du faktiskt ska hitta en tid inom tvåmånadersperioden.

Jag kuggade min första uppkörning och hade turen att få en tid redan en vecka senare pga att någon hade avbokat. Annars hade jag fått vänta i minst 1.5 månader, kanske mer.

Tvekar på att reglerna har ändrats. Du kanske har missförstått?
Gäst 2017-10-05 15:22 ! Citera #
Du har bara förstagångsprioritet en gång, det vill säga att du får förtur när du ska skriva ditt första teoriprov och när du ska ha din första uppkörning, skulle du kugga nått av dom proven så är din förtur förbrukad och du får då börja leta efter lediga tider precis som alla andra... Man har aldrig förtur eller ens kan bli garanterad mer än ett prov... Så vart du har fått ifrån att just du skulle ha 2 uppkörningar vet jag inte, antingen har du som förespråkande skrivare skrev bara missförstått allt, eller så har du drömt det.. För det existerar inte :D
T 2017-10-05 19:17 ! Citera #
Trådskaparen har inte fel. På Trafikverkets hemsida står följande: ”Om ditt första kunskapsprov eller körprov inte är godkänt har vi som mål att kunna erbjuda ytterligare minst två prov inom giltighetstiden två månader.” Tror dock tyvärr inte att detta är något som de lyckas efterleva.

(Läs mer här: https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/personbil-och-latt-lastbil/kunskapsprov-b/sammanhallet-forarprov/)
Gäst 2017-10-05 21:00 ! Citera #
Trådskaparen verkar tro att det finns ett tillvägagångssätt för att han/hon ska få en uppkörning inom sin tvåmånadersperiod. Men trafikverkets målsättning är inte en garanti. Om det står att det inte finns några lediga tider fram tills mars 2018 så är det just det som gäller. Det finns tyvärr inga genvägar förutom för förstagångare...
Hello 2017-10-05 21:24 ! Citera #
Så ni menar att det alltid finns bra tider för förstagångarna som endast de kan ta? Sen får resten sitta och uppdatera sidan i hopp om att få skit tiderna som man väntar 1.5 månad på innan det är dags?
Gäst 2017-10-06 12:25 ! Citera #
Hello 2017-10-05
Så ni menar att det alltid finns bra tider för förstagångarna som endast de kan ta? Sen får resten sitta och uppdatera sidan i hopp om att få skit tiderna som man väntar 1.5 månad på innan det är dags?
Ja, precis så är det...
Det är därför det är så viktigt att inte boka några prov fören man känner sig säker på både det teoretiska och sin egna körning... Därför tycker jag inte synd om dom som har skrivit här att dom bokade sina prov tidigare än planerat...

Kuggar man nått prov p.g.a för tidig bokning så får man stå sitt kast..
Gäst 2017-10-06 17:53 ! Citera #
Herregud vilka väntetider det är numera, jag han och få 3 uppkörningar innan min teori gick ut, jag fick vänta en månad mellan andra och tredje uppkörningen och jag klarade allt med en veckas marginal innan min teori han gå ut, och detta är etr år sedan nu
Gäst 2017-10-06 18:06 ! Citera #
Gäst 2017-10-05
Du har bara förstagångsprioritet en gång, det vill säga att du får förtur när du ska skriva ditt första teoriprov och när du ska ha din första uppkörning, skulle du kugga nått av dom proven så är din förtur förbrukad och du får då börja leta efter lediga tider precis som alla andra... Man har aldrig förtur eller ens kan bli garanterad mer än ett prov... Så vart du har fått ifrån att just du skulle ha 2 uppkörningar vet jag inte, antingen har du som förespråkande skrivare skrev bara missförstått allt, eller så har du drömt det.. För det existerar inte :D
På min körskola sa dom att minst 2 uppkörningar eller kunskapsprov ska man få innon loppet av 2 månader, och jag fick 3 uppkörningar klarade det på tredje, jag vet flera som också var garanterad minst 2 prov på min körskola. Men vad vet jag? Det kanske fungerar olika i varje region eller hur stor staden är osv
Gäst 2017-10-06 23:43 ! Citera #
Gäst 2017-10-06
På min körskola sa dom att minst 2 uppkörningar eller kunskapsprov ska man få innon loppet av 2 månader, och jag fick 3 uppkörningar klarade det på tredje, jag vet flera som också var garanterad minst 2 prov på min körskola. Men vad vet jag? Det kanske fungerar olika i varje region eller hur stor staden är osv
Du är aldrig garanterad 2 prov, men om du sköter allt via en körskola så är chansen större att dom lyckas hinna boka nya prov innan din 2 månaders tid går ut.. Men garanterad är man inte!

Senaste foruminläggen

Rubrik
6
I dag 00:29
2
I dag 00:20
9
I går 19:38
11
I går 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov